Viikonloppuna käydyistä musiikkikeskusteluista jäi päähän jo pidempäänkin vaivannut Teostoon liittyvä aihe. Kun nyt iltamyöhäisellä surffatessa löysin sitten http://www.boycott-riaa.com/-saitin, jossa käydään Recording Industry Association of Americaa vastaan, en voinut olla tarttumatta näppäimistöön.
Soitin joskus viime kevään aikana keikalle ajellessa Teostoon ja kysyin pari kysymystä liittyen DJn työhön.
1) Voiko DJ polttaa CDr-kopion vinyylistä, jonka hän omistaa ja käyttää tätä CDr-levyä keikoillaan säästääkseen vinyyliä?
2) Mikäli DJ saa promokopion julkaisemattomasta biisistä suoraan artistilta käteen CDr-muodossa, saako DJ soittaa tätä?
Ja vastauksena:
1) Ei saa. Kyseessä on ns. “uudelleenmekanisointimaksu” – kun tuotat kopion jostain kappaleesta muuhun kuin yksityiseen käyttöön, joudut maksamaan. Eli jos Teoston setä tulee, kun soitat CDr-levyä ja alkuperäinen vinyyli on vieressä “todisteena”, niin sakkokynä viuhuu. Lovely.
2) Ei saa (mikäli artisti siis on Teoston jäsen). Koska musiikki on Teoston jäsenen tekemää, se ei ole vapaata. Laitonta sellainen siis kuin mikä. Teoston mukaan sillä ei siis käytännössä ole väliä, saatko raidan suoraan artistilta vai poltatko sen netistä suoraan levylle.
Onko tässä mitään järkeä?
Teoston ahneus nähtiin jo vuonna 1998, kun se ensimmäisen kerran alkoi rahastaa seurakunnan virsilauluiltoja. Virsilauluiltoja?? Kun mietitään kuinka paljon niitä virsiä loppujen lopuksi veisataan, niin siinähän on aikamoiset rahat saatavilla – näin Teoston näkökulmasta. Vaikka tapauksesta nousi valtakunnallinen kohu, Teosto jatkoi asiansa ajamista viimeksi vielä tämän vuoden toukokuussa. Aiheen etenemisestä pidetään jonkinmoista kirjaakin. Samaan hengenvetoon Teosto kävi kiinni takseihin. Vuonna 2002 joulukuussa korkein oikeus päätti, että takseissa soiva musiikki on julkaista esittämistä ja siitä täytyy maksaa. Hulluinta on, että päätöksen mukaan “jos taksinkuljettaja ei soita musiikkia asiakkaiden läsnäollessa, taksi ei tarvitse Teoston lupaa”. Onkohan tätä valvottu?
Teosto tarjoaa tosin DJille kopiointimaksua. 200e vuosimaksua vastaan voisi kopioida 501-700 laillisesti hankittua raitaa toiseen formaattiin. Wau! :/ Lieneekö tämä mahdollisuus saanut suurta suosiota DJiden keskuudessa, puhuttiin sitten baari- tai klubiDJistä?
Ennen pitkää joko Teosto nöyrtyy tai yhä useammasta DJistä tulee lainsuojaton. Uskallan veikata vain jälkimmäistä, kun katsoo sitä intoa, jolla Teosto juoksee virsien vierillä näkyvien dollarinkuvien perässä. Yleistyvät mp3-formaattia tukevat DJ-välineet, musiikin laillinen ostaminen verkosta (kuinka laillista tämä lienee Teoston näkökulmasta?) ja DJ-harrastuksen suuri suosio viittaavat siihen, että CDr-DJitä tulee vain enemmän ja enemmän tulevaisuudessa.
Jos Teosto ei anna periksi edes uudelleenmekanisointimaksujen kohdalla ja höllennä otettaan promokopioiden suhteen, ei voi olettaa sen pärjäävän niiden DJiden kanssa, joilla ei ole halua eikä rahaa hankkia musiikkiaan muualta kuin mp3-muodossa verkosta (saati sitten maksaa “DJ:n vuosisopimusta” Teostolle).
Teosto menee kovaa vauhtia samaan suuntaan kuin RIAA. Odottelen innolla oikeudenkäyntejä, jos Teosto keksii ratsata teknobileitä ja alkaa miettiä niissä pyörivien CDr:ien tarkoitusta. Pienen musiikkikulttuurin alahaaran kannattajana en näe, että Teosto olisi tuonut yhtään mitään hyvää sille osalle kulttuuria. Ne Teostomaksut, jotka olen pidetyistä bileistä maksanut, ovat menneet jollekin jarisillanpäälle radiosoittotuottona. En minä teknomusiikin soittamisesta ehkä välttämättä halunnut jarille maksaa.
Boikotoisin Teostoa muutenkin kuin vain sanoin – jos tietäisin kuinka.
Yksilön tuohtumuksen voi ymmärtää, koska on helppo henkilöidä Teosto itsenäiseksi, rahanhimoiseksi, verokarhun tapaiseksi ilonpilaajaksi. Teosto on kuitenkin edunvalvontajärjestö, joka ei tavoittele minkäänlaista omaa etua.
Kun tekijän musiikkia soitetaan jossakin julkisesti, oli se kirkossa, taksissa tai diskossa, hyödytään tuolloin jonkun tekemästä työstä.
Tämänkin blogikirjoituksen perusteella voidaan huomata, että Teoston tarkoituksesta ja toiminnasta tulisi tiedottaa entistä enemmän. Teoston toiminnan on helppo hyväksyä kun ymmärtää, mihin tarpeeseen se on perustettu.
Taide on aina jostakin syystä nauttinut ajatusta, että “omasta ilostannehan te soitat-te ja kustannatte opiskelunne, kuten syötte pyhästä hengestäkin ja maksatte laskunne”. Kukaan ei sano opettajalle, että “ai palkkaa tästäkin kuusta? Johan me se viime kuussa maksettiin”, tai kyseenalaista taksin perimää hintaa samasta matkasta, jonka tuli tosin maksettua jo edelliselläkin kotiintulomatkalla.
Säveltäjille, itseni mukaan lukien, teostotulot ovat ainoa säännöllinen tulonlähde. Siitä huolimatta muusikon palkka on Suomen huonointa, vaikka harvaan ammattiin kouluttaudutaan 20 vuotta jo ennen varsinaisen opintopaikan saamista. Kouluttautuminen jatkuu läpi elämän. Teosto-korvaukset tilitetään käytön mukaan. Olisiko sitä lähellä siis urakkapalkka-periaate; palkkaa ei tule ellei musiikilla ole käyttöäkään.
On tarpeellista mainita, että korvaukset kulkevat juuri sille, jonka tekemää ja esittämää musiikkia on julkisesti soitet-tu. Teosto valvoo ainoastaan musiikin tekijöitä, eli säveltäjiä, sanoittajia ja sovittajia. Mainitsit esimerkkinä radiosoittokorvauksen Jari Sillanpäälle. Musiikin esittämistä valvoo taas Gramex, eli aivan eri taho kuin Teosto. En tiedä onko mainitsemasi Sillanpää meritoitunut säveltäjänä, ehkäpä joskus sanoittajana. Maksat siis korvauksia Jari Sillanpäälle Gramexin kautta, mikäli soitat hänen musiikkiaan omistamassasi eetterissä, tai Teoston kautta, mikäli tai soitat hänen sanoittamaansa musiikkia julkisessa tilaisuudessa. Millään muulla tavoin et tue kyseisen artistin elintasoa.
Niiden säveltäjien ja musiikintekijöiden, jotka kokevat Teoston toiminnan vain työtään vaikeuttavana, ei luonnollisesti kannata liittyä jäseneksi. Teoston boikotoiminen on hankalaa, koska järjestönä se on vain toisten etujen valvoja. Yksi idea on ryhtyä soittamaan sellaisten musiikintekijöiden musiikkia, jotka eivät kuulu Teostoon. Mahdollisuutena on tietenkin säveltää musiikkinsa itse ja valvoa sen käyttöä yksin.