Skip to main content
DJ

Omaperäinen MP3

By July 27, 2006No Comments

Yhä useampi DJ on viime aikoina siirtynyt tukemaan yhä enemmän MP3-formaattia musiikkia ostaessaan.

Yhtenä argumenttina MP3-formaattiin siirtymiselle on monen DJ:n kohdalla tarjonnan laajuus. MP3 tuo tarjolle valtavan määrän musiikkia ja valinnanmahdollisuudet ovat huomattavasti suuremmat kuin perinteistä levykauppaa plärätessä.

Olen viime aikoina seurannut erityisellä mielenkiinnolla niin kotimaisten kuin ulkomaalaistenkin DJiden chartteja ja keikka-tracklistejä. Vaikka MP3:n pitäisi tuoda DJ:n ulottuville uutta musiikkia kasapäin, jostain syystä chart- ja soittolistat ovat kaventuneet tarjonnaltaan huomattavasti.

Beatportin ja vastaavien kauppojen kampanjat ja mainonta tuntuvat vaikuttavan isoon osaan DJistä hyvinkin radikaalisti. Suurimman mainostilan MP3-kaupassa saavaa kappaletta ostetaan isolla kädellä ja kärjistetysti sanoen kaupan TOP10 myyntilistat siirtyvät monen DJ:n Personal TOP10:een. Samalla tarjonta sekä yleisölle että DJille tasapäistyy. Ilmiö ei ole uusi, mutta elektronisen musiikin ideologiassa todella vieras.

MP3-kaupat ja -labelit ovat saaneet DJ:t uskomaan, että paljon mainostilaa verkossa tarkoittaa isoa hittiraitaa. Samalla korostuu myös mp3-kaupankäyntiin liittyvä laiskuus. Kuten Mr.A Plastic Fantastic -levykaupan sulkemiseen kommentoidessaan kirjoitti, levykauppojen ja -hyllyjen selaaminen on olennainen osa DJ:n ammattia.

MP3-kulttuuri saa musiikin haalisen näyttämään helpolta ja vaivattomalta, mutta kaataa monta DJ:tä juuri siihen helppouden suohon: valituksi tulevat pääasiassa vain raidat, joita MP3-kauppa ja -labelit toivovat menevän eniten kaupaksi. Nettiselailuun verrattuna vanhalta kirpputorilta tai ulkomaisen levykaupan kätköistä tuntien etsinnän jälkeen tehdyt löydöt tuntuvat kullanarvoisilta. Digitaalinen ei vain ole mitään.

Omaperäisen soundin ja yllättävien biisivalintojen aikaansaamiseksi MP3-kaupat eivät ole antaneet allekirjoittaneelle yhtään mitään. Onneksi vielä löytyy NIIN paljon laadukkaita pienen painoksen levyjä, joita ei koskaan julkaista mp3-formaatissa.

Ne biisit minä ostan.

Lisää aiheesta tässä blogissa:
Vinyyli vs. MP3
DJs and Music Marketing
Electronic Music Labels
Teosto & Gramex Suck On This

No Comments

  • Gateway says:

    Seuraavat kommentit ovat omia kokemuksiani ja käsityksiäni:

    “Yhä useampi DJ on viime aikoina siirtynyt tukemaan yhä enemmän MP3-formaattia musiikkia ostaessaan.”

    -Itse en ole ostanut yhtään MP3:sta, olen ostanut digitaalista musiikkia netistä WAV-formaatissa. Olisikin selkeää mikäli puhuttaisiin vain digitaalisista formaateista. WAV on luonnollisesti se paras koska siinä ei häviöitä tule.

    “jostain syystä chart- ja soittolistat ovat kaventuneet tarjonnaltaan huomattavasti.”

    Ei pidä missään nimessä paikkaansa, itse en olisi ikinä ostanut näin paljon tekno- ja breaks-materiaalia kuin nyt digitaalisen musiikin aikakaudella on tullut ostettua. Se on näkynyt myös charteissa ja soitossa.

    “Beatportin ja vastaavien kauppojen kampanjat ja mainonta tuntuvat vaikuttavan isoon osaan DJistä hyvinkin radikaalisti.”

    Varmasti vaikuttaa, kampanjajulkaisut kuuntelen aina kaikki läpi toki muuten myös tulee sokkona kuunneltua uusia julkaisuja mm. hyväksi todettujen labelien ja artistien perusteella.

    “levykauppojen ja -hyllyjen selaaminen on olennainen osa DJ:n ammattia.”

    Niin kuinkas moni tätä ammatikseen tekikään? Tämä on harrastus vähintään 99.9% soittajista Suomessa.

    “Nettiselailuun verrattuna vanhalta kirpputorilta tai ulkomaisen levykaupan kätköistä tuntien etsinnän jälkeen tehdyt löydöt tuntuvat kullanarvoisilta. Digitaalinen ei vain ole mitään.”

    Eri mieltä tuosta. Digitaalinen on kätevyyttä. Ostan netistä biisin, koodaan sen mp3-soittimeeni ja koneelleni mp3-formaattiin ja soitan sitä työmatkoilla jne. Vinyylin kohdalla tämä asia ei olekaan enää niin kätevä toki se onnistuu silläkin. Digitaalinen menee varastoon samallalailla kuin se 12″, varmuuskopiot on keksitty ja niitä käytän ennemminkin liikaa kuin liian vähän. TOKI tiedän mitä tarkoitat tuolla mutta se levyn fyysisyys nyt ei välttämättä ole muuta kuin isompi käytössä kuluva levy ja sen kansitaide. Digitaalinen on kaikkea muuta kätevämmin ja paremmin.

    “Omaperäisen soundin ja yllättävien biisivalintojen aikaansaamiseksi MP3-kaupat eivät ole antaneet allekirjoittaneelle yhtään mitään.”

    On siellä todella paljon hyvää jota on tullut ostettua ja jota en ole tavannut yhdenkään DJ:n soittolistoista tai charteista. Toki jos mashupit ja bootlegit on se juttu niin sitten 12″ on se ainoa valinta, itse ainakin inhoan mashuppeja mutta bootlegeissä on hyvää tavaraa se myönnettäköön.

    Loppuun vielä kommentti että itsekin pidän vinyyleistä todella paljon ja ostan niitä vieläkin ihan liikaa ainakin rahamielessä. Olisipa muuten mukava nähdä kun sinä Juska sitten maailmanmaineen saavuttaessasi kuljet tuolla ympäri maailmaa vähintään kaksi helvetin isoa 12″ casea selässä… sen vuoden kiertämisen jälkeen suuntaat varmaan kauppaan ostamaan serato scratchin tai vastaavan 12″ emulaattorin ;)

Leave a Reply