Viitaten aiempiin tässä blogissa käytyihin keskusteluihin (1,2,3,4,5,6), tähän kysymykseen kiteytyy koko tekijänoikeus-/maksukeskustelu DJ:n näkökulmasta:
Miksi musiikkia erittäin aktiivisesti ostavan, musiikkia sekä musiikkikulttuuria aktiivisesti promotoivan, artisteja ja niiden oikeuksia kannattavan ja musiikin kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavan DJ:n tulisi maksaa kahdelle suomalaiselle järjestölle (Teosto&Gramex) toiminnastaan yhtään mitään?
Koska näin sanotaan laissa ;)
T. V*tun Lex Karpela
Mielenkiintoista olisi myös tietää, että onko kaikilla “major” konemusalabeleilla sopimukset teoston / gramexin kanssa, eli toisin sanoen: tilittyykö rahaa ollenkaan sinne, minne pitäisi?
Olisi mielenkiintoista tietää miten pienet levymerkit tienaavat Gramexin toiminnasta.
Soitan keikalla pääasiassa pienten konemusiikkilabeleiden musiikkia, korvaukset menevät karitapiolle ja katrihelenoille. Vai miten.
Jos minulta tullaan vaatimaan keikalla kuitteja, annan mielihyvin soittolistani pitemmältä aikaväliltä ja pyrin parhaani mukaan varmistamaan että tulot menevät oikeaan osoitteeseen.
Onkohan Gramex tietoinen, että nykypäivänä kuka tahansa voi laittaa labelin pystyyn ja monessa tapauksessa artisti, säveltäjä, sovittaja, remiksaaja sekä levymerkki ovat yksi ja sama henkilö?
Kyllä Gramex on tietoinen, sen sijaan kovin moni ei taida olla tietoinen Gramexin toiminnasta. Itse olen saanut Gramexista tuntuvia korvauksia musiikkini julkisesta esittämisestä.
Korvauksia ei kuitenkaan saa blogeissa whinettämällä, vaan Gramexin jäseneksi (esiintyväksi taiteilijaksi ja/tai tuottajaksi) pitää rekisteröityä ja Gramexille pitää ilmoittaa julkaistuista teoksista.