Finnish music medium Findance.com interviewed me after the release of One Sunday. Interview available on their site or below (in Finnish)
DJ ORION
Juska Wendland alias DJ Orion on tuttu nimi dj-settiensä lisäksi YleX:n Tiistain tanssi-illasta ja tapahtumien järjestäjänä. Vaikka hän kokeili musiikintekoa jo 90-luvulla, debyyttisingle, One Sunday, ilmestyi vasta nyt.
– Mun ekat musantekokokemukset on 90-luvun villeiltä vuosilta FastTracker II:lla, mutta tajusin jo silloin, että voin joko keskittyä aktiivisesti DJ-hommiin tai sitten musan tuottamiseen, Juska kertoo.
Mies jättikin silloin musiikinteon ja suuntasi DJ-maailmaan.
– Tampereella oli 90-luvun puolivälissä erittäin aktiivinen rave-skene laittomine varastobileineen ja isomman kokoluokan kemuineen. Kiinnostuin tuolloin teknomusiikista isosti ja muutamaa vuotta myöhemmin samaa koulua käyneet DFG-livepumpun jäbät tekivät isoja kekkereitä muun muassa Tullikamarilla Eliot Nessin jalanjäljissä. Olin noissa kemuissa aluksi avustamassa ja vähitellen kiinnostuin DJ-hommista ja omien bileiden kasaamisesta. Voidaan kai sanoa, että homma meni alkumetreillä aika perinteisesti kavereiden kanssa puuhastellessa.
– Musantekeminen taas on aina vaatinut sellaista pitkäjänteisyyttä, jota mä arvostan kovasti muissa, mutta oikeampi ratkaisu mulle tuolloin oli huomattavasti impulsiivisempi DJ- ja promoottorityö, jossa tulokset pystyi näkemään heti.
Sittemmin Orionin elämäntyyli on rauhoittunut ja hän on löytänyt aikaa muillekin jutuille.
– Mä olen tyytyväinen, että debyyttijulkaisu tulee ulos vasta nyt, kun kokemusta musasta on takana jo pitkälle yli 10 vuotta. Tuntuu, että nyt uskaltaa paljon varmemmin seistä tuotostensa takana kuin, jos olisi julkaissut vaikkapa trendikästä polkkaa 2000-luvun alkuvuosina, Juska naurahtaa.
Chill-out rajoja rikkovaa
One Sunday voi yllättää siinä mielessä, että se on hyvin rauhallista chill outia, ei siis välttämättä sellainen single, jollaista DJ Orionilta olisi debyytiksi odotettu.
– Chill-out on tosi ajatonta musiikkia eikä mene samalla tavalla trendien mukana, kuten tanssimusiikki muuten. Chill-outissa pystyy myös rikkomaan rajoja ihan eri tavalla kuin vaikkapa tällä hetkellä rakenteensa puolesta tosi jämähtäneessä trancessa, mikä tekee sen tuottamisesta tosi mielenkiintoista ja haastavaa. Parhaimmillaan chill-outissa on kuitenkin kaikki hyvän trancen elementit ja sama määrä fiilistä ja nostattavuutta, Orion sanoo ja mainitsee, että Above & Beyond teki osan Oceanlab-biiseistään aluksi downtempo-versioina testataakseen kokonaisuuden potentiaalia ilman tanssielementtejä.
– One Sundayn tapauksessa oli tosi hienoa nähdä, että remiksaajat tarttuivat biisiin myös selvästi tosi freesillä otteella ja näkivät chill-out -biisin remiksaamisen haasteena ja lopputuloksena oli kaikkea muuta kuin tusinatavaraa, niin rakenteen kuin melodiankäytönkin puolesta, mies kehaisee.
Juska teki biisin yhdessä veljensä Joonas Mikkilän kanssa.
– Joonas on erittäin taitava pianisti, etenkin jazz-puolella ja oltiin puhuttu jo pitkälle yli vuoden ajan, että olisi kiva joskus kokeilla yhdistää meidän musiikillisia intressejä. Alunperin oli puhetta St. Germain-tyylisen housefiilistelyn tekemisestä, mutta kun viimein istuttiin alas yhtenä sunnuntaiaamuna niin homma lähtikin chill-outin suuntaan. Yhteistyö on ollut todella mukavaa tähän mennessä, Joonas pystyy ehdottamaan sellaisia musikaalisia ratkaisuja, joita konemusaan jämähtänyt harvoin ajattelee ja itse pyrin pitämään projektin lattia- ja kuuntelijaystävällisenä, nimenomaan DJ-lähtöisestä ja elektronisen musiikin näkökulmasta.
Ei paineita, ei liiallisia odotuksia
Wendland ei ota paineita siitä, että aiempien meriittien ja radio-ohjelman takia hänen sinkkuaan saatetaan katsoa erityisellä suurennuslasilla.
– Vaikka joku ei pitäisi One Sundaysta tai chill-outista yleensä, on radio-ohjelma ja keikat mulla edelleen puhtaasti DJ-lähtöistä työtä, joissa soitetaan muiden tekemää hyvää elektronista musiikkia ja tanssilattialähtöisesti. Musta on aika epätodennäköistä näiden vuosien jälkeen, että debyyttisinkku määrittelisi mut yhtäkkiä chill-out-DJksi, mikä olisi ehkä voinut tapahtua, jos sinkku olisi tullut ulos 6-7 vuotta sitten.
Miehellä ei ole liiallisia odotuksia biisin menestyksen suhteen, vaikka hän toivookin sen kantautuvan pitkälle.
– Olisi upeaa, jos biisi kantautuisi tavalla tai toisella mahdollisimman monen korviin, mutta en usko, että chill-out -musaa tuottamalla päästään yhtäkkiä maailmalle soittamaan. Mun mielestä tanssimusaa vaivaakin tällä hetkellä hieman just se ajattelutapa, että “tehdään tällaista musaa kun Armin tai Tiësto soittaa sitä” eikä lähdetä toteuttamaan itseään tai tekemään musaa omista lähtökohdista.
Uutta tulossa pian
One Sunday saa pian jatkoa tanssittavamman materiaalin muodossa.
– Ensi kuussa julkaistaan mun veljen Joonaksen ja mun kollaboraatioraita venäläisen Mangon kanssa. Biisi on ihan tanssilattiakamaa, nättiä progehousea, jossa puolestaan Mango on yks mun tän hetken suosikkeja. Tästä Raining In Osaka -biisistä tulee lisäksi chill-out remix elokuussa Mango Alley Recordingsin kokoelmalla.
– Lisäksi One Sundayn jatkoksi tehty Brotherhood-kappale on tällä hetkellä muutamalla lupaavalla Suomi-tuottajalla remiksattavana, joten siitäkin pitäisi kuulua enemmän tässä tulevina kuukausina, Orion lupailee.
– Noi biisit voi kuunnella nyt jo etukäteen mun saitilla osoitteessa http://orion.reaktio.net ja sieltä löytyy myös muut viimeisimmät kuulumiset. Isosti terkkuja Findance-posselle ja lukijoille!