Skip to main content
Uncategorized

DJ Orion interview @ Kehto.fi

By November 27, 2009No Comments

Kehto

Kehto made a nice and pretty detailed interview about me of the past year’s highlight and current & future plans. The text is below, but I recommend reading it at Kehto website.

Lue artikkeli @ Kehto.fi

Olet osa Suomen ensimmäistä tanssimusiikkiorientoitunutta ohjelmatoimista Misc Managementia muun muassa Orkidean ja John ‘00′ Flemingin rinnalla. Kuinka paljon Misc on pystynyt puskemaan uraasi eteenpäin ja mikä on toimenkuvasi firman sisällä?

Meillä on tällä hetkellä Miscissä erittäin hyvä tiimi kasassa ja vaikkei mitään kiveenkirjoitettuja toimenkuvia ole, niin meidän vahvuudet täydentävät kivasti toisiaan. Asaf on monesti projektipäällikön roolissa ja pitää kaikkia lankoja käsissään ja hoitaa paperisotaa, Oded on tinkimätön visualisti ja erinomainen copywriter ja mä puolestani oon markkinoinnissa ja web-presessissä enemmän kiinni. Lisäksi meillä juuri liittyi tiimiin tamperelainen Marko Vilkman (DJ Flight), joka on tärkeä linkki Helsingin ulkopuolelle ja myös kaivattu lisä web-puolella.
On hieman harhaluulo, että managementtiin liityttäessä artistiura lähtisi hirveään nousuun itsestään. Aika harvassa tapauksessa management pystyy nostamaan artistia millään tavalla ilman asianosaisen omaa isoa efforttia. Misc on tukenut ja puskenut yhtälailla mua kuin kaikkia muitakin meidän artisteja aina kun on tarvetta ja Miscin tarjoama promootio & konsultaatio on ollut kyllä alusta asti kullanarvoista.

Sinulla on ollut kätesi pelissä myös Helsinkiläisessä korkean profiilin house -klubi Jackissa, joka pyörii Redrumissa joka toinen kuukausi. Mitä on odotettavissa Jack -illoissa lähi-aikoina?

Juuri menneenä viikonloppuna saatiin juhlittua kuudennet ja seitsemännet synttärit kerralla (päätettiin pitää tuplasynttärit, kun unohtui yhdet välistä) Dave Seamanin ja Jody Wisternoffin kanssa ja nyt katse on jo vuodessa 2010. Seuraavaksi on tulossa tammikuun Jackit, jossa on lyhyen tradition mukaisesti mielenkiintoisia ja uusiakin kykyjä, joita on nähty vähän vähemmän ainakaan Redrumin lauteilla. Mä olen Jack-possen puolesta tarjoilemassa musaa ja lisäksi levyjä pyörittelee Something Good, Vision DJs, Paul Easy ja Flight.

Tuore yhteisproduktio ‘DJ Orion & J.Shore – Brotherhood’ on tulossa ulos upean remix -kattauksen saattelemana brittiläiseltä ‘Lost Language’ -labelilta ja discografiasi näyttää jo muutenkin vakuuttavalta. Saadaanko sinulta kuulla myös jatkossa omakätistä tuotantoa?

Lost Languagelle pääseminen oli todella makee juttu. Lafka on ollut yksi omista lemppareista ja ehdottomasti mielenkiintoisimpia trance-labeleita tällä vuosituhannella. Lisäksi meillä on mun veljen J.Shoren kanssa valmiina Goodbye Earth -niminen chill-out EP, joka tulee näillänäkymin ulos Silk Sofalla ensi vuoden puolella.
Lisäksi ollaan jälleen lyöttäytymässä yhteen venäläisen progehousetuottaja Mangon kanssa, koska edellisestä “Raining In Osaka”-sinkusta jäi niin hyvät vibat.

ATB pudotti yhteistyössä Flightin ja Jonteyn kanssa rakentamasi bootlegin Coldplayn ‘Viva La Vida’ kappaleesta EDC 09 -festivaaleilla. Miltä tuntui nähdä yli 40 000 ihmisen pomppivan oman biisin tahtiin?

ATB on poppimenneisyydestään huolimatta tällä hetkellä erittäin uskottava ja suosittu tranceartisti tuolla kentällä. Saatiin Viva La Vida löytämään tiensä ATB:n käsiin Finityn Mikon suosiollisella avustuksella ja luonnollisesti erittäin siistiä että biisiä on voinut kuulla ihan yhtälailla Kokkolan, Imatran tai Rovaniemen yökerhoissa kuin sitten ison luokan artistin soittamana EDC-kokoluokan festareilla.

Ennen muuttoasi Helsinkiin olit vahvasti mukana luomassa Pohjois-Suomen tanssimusiikki-skeneä. Mitkä ovat näkemyksesi Pohjois-Suomen skenen nykytilasta?

Ikävä faktahan on, että monissa pienemmissä kaupungeissa konemusa on tällä hetkellä aika lailla kortilla. Toisaalta tilanne on hyvä, koska nyt uusilla promoottoreilla on hyvät markkinat lähteä tekemään rauhassa uusia klubeja, ja juuri näitä promoottoreita kaivattaisiin nyt mm. Rovaniemelle.
Oulun klubirintamalla tapahtuu jatkuvasti, ehkä vähän pienemmällä mittakaavalla kuin takavuosina, mutta tällä hetkellä Pohjois-Suomen ykkösklubipaikka on ehdottomasti Kalajoen Dyyni. Nyt taitaa olla kuudes tai seitsemäs vuosi, kun vierailuja on paikkaan siunaantunut ja illat tuntuvat vain paranevan vuosi vuodelta. Muutaman viikon takainen reissu osoitti, ettei hyvä meininki ole itsestäänselvyys ainoastaan kesällä vaan myös näin talvella Dyynin klubipuolella on erittäin hyvät vibat.

Misc Management on ollut mukana promoamassa DJ Hero -konsolipelin starttia markki-noille. Ensimietteesi pelistä ja tullaanko kenties tulevaisuudessa näkemään tätä kautta DJ -työstä innostunut sukupolvi?

DJ Hero on erinomainen etko- ja jatkopeli ja parhaimmillaan nimenomaan porukalla pelattuna. Top Billin’ -pojat kysyivät osuvasti että nähdäänköhän nyt taas aikakausi, jolloin myydään enemmän levysoittimia kuin kitaroita.
Tietysti peliä voi helposti kritisoida, ettei sen pelaamisella ole mitään tekemistä oikeiden DJ-hommien kanssa, mutta kysymyshän siinä ei olekaan oikean tilanteen simuloimisella vaan yksinomaan hauskanpidolla. Ja siinä se on kyllä omiaan.

Olet ollut ehdottomasti yksi internetin eri sosiaalisten medioiden edelläkävijöistä ja sinut tavottaa aina Twitteristä YouTuben kauttaa SoundCloudiin. Mikä on mielestäsi sosiaalisten medioiden merkitys tulevaisuudessa artistin näkyvyydessä ja julkaisujen promoamisessa?

On harmi, että monet edelleen aktiivisesti julkaisevat oldskool-artistit eivät ole enää ison yleisön tietoisuudessa yksinomaa siksi, että he eivät ole internetissä. Tämän päivän näkyvyys musaskenessä – enkä puhu tässä vain konemusasta – on enemmän ja enemmän kiinni artistista itsestään. Ei ole erityisen uskottavaa, että manageri tai levy-yhtiö on vastuussa artistin Twitter-tilistä tai Facebook-profiilista. Yksi merkittävimpiä muutoksia sosiaalisen median myötä onkin ollut, että nyt musadiggarit pääsevät suoraan puheyhteyteen tykkäämänsä artistin kanssa erittäin vaivatta.
Muistaako joku vielä 80-90-lukujen faniklubit, johon sai lähettää kirjepostia suoraan bändille ja jos varusti kirjeen palautuskuorella niin takaisin tuli joskus jokin valmiiksimuokattu vastauskirje. Ja se oli silloin kova juttu. (Orion hymyilee, toim.huom)

Sinut tunnetaan ehkä parhaiten menestyksekkäänä radioäänenä Yle X:n aalloilla Tiistain Tanssi-illassa, jonka lisäksi luotsaat yhtä ehkä Suomen kuunnelluimmista podcasteista. YLE:n suunnalta on kuitenkin kuulunut äärimmäisen huonoja uutisia TTI:n lähetysajan lyhentämisen muodossa. Mitkä ovat päällimmäiset mietteesi, kun merkittävä pala Suomen konemusiikki-kultturista viedään pois saatavilta?

On ollut upeaa ja samalla tietysti haikeaa lukea ja kuulla, kuinka paljon Tanssi-ilta on merkinnyt monelle konemusa-diggarille. Onneksi koko projektia ei sentään kuopata ja vuonna 2010 elektronista musiikia kuullaan YleX:n maanantai-illoissa tunnin mittaisena pakettina.
Yksi Ylen kertomista syistä Tanssi-illan lopettamiselle oli se, että konemusiikkia kuulee ja löytää nykyään niin helposti internetistä. Se on totta, mutta samalla on tullut yhä suurempi tarve siihen, että on olemassa sellaisia tahoja, jotka seulovat lisääntyneestä julkaisujen määrästä ne helmet.
Hyvä esimerkki tästä on juuri mainitsemiesi podcastien nousu. Itse aloitin podcastaamisen vuoden 2004 loppupuolella, jolloin homma oli enemmänkin ihmettelyä, että miten homma toimii ja miten sitä voi käyttää. Pikkuhiljaa kiinnostusta suoraan koneelle tai soittimeen tilattuihin musasetteihin on löytynyt ja nykyään Orion’s Podcast keikkuu Suomen musapodcastien TOP10:ssa iTunesissa.

Menestyksekäs vuosi 2009 alkaa olla takanapäin. Mainitse muutama kohokohta taakse jäävältä ajanjaksolta.

Ykköseksi kiilaa esikoispojan syntymä, mutta musapuolella riitti myös hienoja juttuja. Labyrinth//Laserpoint -päälavan keikka Flightin kanssa, debyyttisinkku One Sunday:n julkaisu, residenssi Tampereen One-klubilla, BT:n ja Tieston puhelinhaastattelut, Love- ja Jack-klubien ideointi ja tuotanto yhdessä Miscin ja Unityn kanssa sekä debyytti-keikka Etelä-Saksan ParkTheater-klubilla jäivät päällimmäisinä mieleen. Kaikenkaikkiaan kyllä ikimuistoinen ja upea vuosi takanapäin.

Entäpä odotuksesi vuodelle 2010? Tuleeko suomalainen konemusiikki jatkamaan hurjaa nousuaan maailmalla?

Suomalainen konemusiikki on nauttinut suurta arvostusta viime vuosina maailmalla ja uskon että tulevaisuudessa sama jatkuu. Toivottavasti vuonna 2010 konemusaskene aktivoituu entisestään Helsinki-Turku-Tampere -akselin ulkopuolellakin, klubeille löytää tiensä jälleen uusi ikäluokka täysi-ikäisiä ja DJ-puolella nähdään lisää nousevia ja lupaavia kykyjä.

Loppuun vielä muutama nopea:

Unelmiesi b2b -partneri
En ole back2back-settien suuri ystävä, mutta Kaasin ja Flightin kanssa ollaan soitettu pitkiä, onnistuneita ja viihdyttäviä back2back-sessioita, joten valitsen tässä rinnalleni molemmat. (hymyä havaittavissa jälleen, toim.huom)

Tämän hetken paras venue Suomen kamaralla
Pohjoisessa Kalajoen Dyyni, etelässä Helsingin Redrum.

PC vai Mac?
Mac.

Rauta vai Softa?
Softa.

Psytrance vai Dubstep?
Psytrance.

Suurkiitokset ajastasi Orion! Loppuun vielä vapaa sana KEHTOlaisille!
KEHTO-posselle onnittelut erittäin viihdyttävästä ja monipuolisesta webzinestä ja kaikille menneen vuoden aikana meikäläisen musaa, keikkoja ja julkaisuja tukeneille iso käsi. Nähdään pian tanssilattialla!

Leave a Reply