Teosto kutsui DJ:t toiseen palaveriin tiistaina 30.10. Teoston tarkoituksena oli palaverissa esitellä uudistettua DJ-lisenssiä sekä musiikkiraportointipilottia. Edellisestä palaverista poiketen tällä kertaa paikalla oli myös Gramexin edustaja.
Mikäli asioiden kulku tähän mennessä on epäselvä, kurkkaa ensin Teosto/Gramex-tapahtumien timeline. Ensimmäisen Teosto&DJ-palaverin tweetit löytyvät täältä.
Automaattinen musiikkiraportointi.
Palaverin ensimmäinen aihe oli automaattinen musiikkiraportointipilotti. Teosto on kehittänyt tekniikkaa automaattiseen musiikkiraportointiin, jolla voitaisiin tulevaisuudessa kiinteästi ravintoloihin asennettujen laitteiden avulla saada aiempaa paremmin tietoa, mitä ravintoloissa soi. Kyseessä on siis eräänlainen Teoston oma Shazam, joka toimii yhteen organisaation teostietokannan kanssa.
DJ:t olivat kiinnostuneita olemaan mukana pilotoinnissa. Kysymyksiä herättivät kuitenkin projektin kustannukset sekä rahojen kohdentaminen.
Orkidea: onko tämä vain mielenkiintoinen teknologiademo vai parannetaanko myös artisteille tilitettävän rahan kohdentamista? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t – kuinka todennäköistä on, että tähän tekniikkaan laitettava raha on pienempi kuin lopulta artisteille tilitettävät rahat? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Shazamista löytyvät esim. kaikki Beatportin raidat. Miten Teosto varmistaa vastaavan ja up-to-date tunnistuksen? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Aiotteko kohdistaa niin, että esim. Circuksen maksamat Teosto-rahat tilitetään Circuksessa soiville artisteille? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Summattuna raportointipilotti on askel kohti parempaa kohdistamista. Itseäni kuitenkin kiinnostaisi saada homma toimimaan niin, että esimerkiksi Venuen tai Kuudennen Linjan maksamat Teosto-maksut pystyttäisiin tämän työkalun avulla kohdentamaan kyseisissä paikoissa soiville artisteille.
DJ-lisenssi
DJ-lisenssikeskustelun pääpointti oli DJ:iden puolelta selvä. Lisensseistä kerättävä raha halutaan sisällyttää ravintoloilta jo valmiiksi kerättäviin Teosto-maksuihin. Vahvana argumenttina oli, että nostamalla 1-5 eurolla ravintoloilta kerättäviä maksuja saataisiin kerättyä sama määrä rahaa kuin mitä DJiltä kerätään nyt. Lisäksi ravintoloiden valvonta olisi DJ:iden valvontaa yksinkertaisempaa eikä ratsioita tarvittaisi. Alla pointteja keskustelusta.
DJ:t ottavat esille, miksei lisenssimaksuja voida siirtää ravintoloille. Lisenssi ei palvele DJ:itä. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Myös Gramex myöntää, että DJ-lisenssin tila on ongelmallinen. DJ:t kysyvät eikö koko homma pitäisi päivittää. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Tämä asia voitaisiin rahoittaa sisällyttämällä maksu ravintoloilta kerättäviin maksuihin. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Tää teidän DJ-lisensseistä saadut rahat on vain pisara meressä T&G:n liikevaihdossa. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Kaikille Suomen ravintoloille sanotaan, että maksatte 5e vuodessa niin lisenssihomma on hoidettu ja menisi tod. MaRalle läpi. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Saako teiltä kysyä, että moniko DJ on viime vuonna maksanut teille maksun? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto: Emme osaa sanoa. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t – Yli 90% DJ:istä ei maksa. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Miettikää omalle kohdalle: jos ravintoloilta kerättäisiin tämä maksu, teillä olisi suoraan lista niistä, keiden pitäisi maksaa #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Te saisitte yksityistilaisuuksistakin tiedot huvilupien kautta. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto: Ei me voida nostaa tapahtumajärjestäjien maksuja. DJ:t: Jaa eurolla? Miksei? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Miksi me maksetaan 300e kun ravintolat voisivat hoitaa tän maksamalla 5e? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Puhuin aiheesta vielä puhelimitse Teoston Jani Jalosen kanssa palaverin jälkeen ja Teosto näkee mahdollisena istua DJiden ja MaRan kanssa saman pöydän ääreen niin, että MaRa pääsisi kuulemaan tämän ehdotuksen myös.
Teosto oli valmistellut yhdessä Gramexin kanssa DJ-lisenssiuudistuksen, joka esiteltiin palaverissa.
Teosto&Gramex: 3 tuotetta. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto&Gramex: DJ:n lupa, tapahtumajärjestäjän DJ-lupa & kertalupa #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto&Gramex: Yhteishinta tulee laskemaan. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto&Gramex – Tavoite luopua tallennusmääristä ja hintaluokista. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto&Gramex: Yksi lupa, joka ostetaan yhdestä paikasta yhdellä hinnalla. Ei eri maksuja Teosto ja Gramexille. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto: Ymmärrämme, että tässä on ongelmana päällekkäisyys ja epäselvyys siitä kuka maksaa. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
@juska Mitäs jos ei vaikka anna mahdollisuutta päällekäisyydelle ja epäselvyydelle? Vois ton homman niinkin hoitaa. #teosto
— azo / AK (@akitula) October 30, 2012
@juska Kolme eri tuotetta kuulostaa silti vielä hankalalta. Terv. DJ/tuottaja/promottoori/tapahtumanjärjestäjä. #teosto
— Ville Lope (@villelope) October 30, 2012
Lisenssihintoja palaverissa ei kerrottu.
Ongelmaksi uudessa lisenssimallissa nousee vastuukysymys. Onko lisenssin hankinnasta vastuussa tapahtumanjärjestäjä vai DJ? Jos vastuuseen laitettaisiin tapahtumanjärjestäjä/yökerho, olisi kyseessä käytännössä lähestulkoon sama tilanne kuin ylläkuvatussa skenaariossa, jossa maksu sisällytettäisiin yökerhojen Teosto-maksuihin.
Jos taas vastuuseen laitetaan DJ, tilanne palautuu uskoakseni hyvin nopeasti samaan tilanteeseen kuin nytkin: yökerhot eivät maksa vapaaehtoisesti lisenssiä, vierittävät homman DJ:ille, joista valtaosa näkee homman samaan tapaan järjettömänä kuin nytkin ja jättää lisenssin maksamatta.
Jälkimmäisessä skenaariossa Teosto ja Gramex onnistuisivat ehkä siirtämään “kuka maksaa ja mitä”-kädenväännön DJ:iden ja tekijänoikeusjärjestöjen väliltä ravintoloiden ja DJ:iden välille, mikä taas ei olisi kovin hedelmällistä.
Beatport-biisit ja promot
Palaverin varsinainen yllätys oli, että sekä Teosto että Gramex totesivat nyt, että Beatport-levykaupasta hankittuja tai muita julkista esittämistä varten tarkoitettuja biisejä voi soittaa lisenssivapaasti nyt ja tulevaisuudessa. Toisinsanoen levy-yhtiö- ja artistipromot, Beatport-biisit sekä kappaleet, joiden tekijän on tavalla tai toisella ilmoittanut biisien olevan julkista esittämistä varten, ovat lisenssivapaasti soitettavissa. Soittoalustasta riippumatta.
DJ:t: On se kummaa, että jos läppäri on kiinni CD-soittimessa niin ei pidä maksaa, mutta jos siirtää biisin SD-kortille, niin pitää. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto & Gramex: Jos kappale on tarkoitettu julkisesti esitettäväksi, niin biisin alustaa saa vaihtaa eikä tarvitse maksaa. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto: Niistä biiseistä, jotka on tarkoitettu julkisesti esitettäviksi, ei tarvitse maksaa lisenssiä. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Kysyikö joku hei Gramexin ratsioiden yhteydessä, että "onkos nää biisit Beatportista vai ei"? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto myöntää, että on antanut myös lisenssiaiheesta ristiriitaista tietoa ulos. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto: Tekijä saa päättää, onko kappale tarkoitettu julkisesti esitettäväksi. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t: Kysytäänkö ratsioissa tulevaisuudessa, että mistäs nää kappaleet on nyt ostettu? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ:t – Miten te ikinä voitte tsekata, onko kyseisellä keikalla soinut vain BP-musa ja promot? #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Myöskään alkuperäisten CDiden ja vinyylien soittamisesta ei Gramexin mukaan pidä maksaa uuden lisenssin myötä. Teosto jätti kantansa auki tämän suhteen, mikä oli hieman huolestuttavaa. CDissä ja vinyyleissä on julkisen esittämisen kielto samaan tapaan kuin esim. iTunesista ostetuissa biiseissä, mutta vain iTunes-kappaleista tulee tällä hetkellä maksaa lisenssiä. Tässäkin palaverissa esitettiin jälleen kysymys, johon Teosto ei pysty vastaamaan: millä perusteella digitaalista tiedostoa kohdellaan eriarvoisesti – miksei digibiiseistäkin voida alkuperäisten äänitteiden tapaan pudottaa lisenssimaksua pois?
DJ:t: Mites tää vinyyli/CD-kysymys? Nyt niistä ei ole maksua. Entä tulevaisuudessa? Oli viime paltsussa pinnalla. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Gramex: Ei pidä maksaa. #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
Teosto: Kaikki on avointa. (Teosto ei pysty vastaamaan tähän suoraan ja aikoo palata tähän.) #teosto
— Orion (@juska) October 30, 2012
DJ-lisenssipalaveri Teostolla – musiikkiraportointipilotti, uusi lisenssiehdotus ja Beatport. http://t.co/UXPlrxoE
RT @pHinnWeb: DJ-lisenssipalaveri Teostolla – musiikkiraportointipilotti, uusi lisenssiehdotus ja Beatport. http://t.co/UXPlrxoE
RT @pHinnWeb: DJ-lisenssipalaveri Teostolla – musiikkiraportointipilotti, uusi lisenssiehdotus ja Beatport. http://t.co/UXPlrxoE
RT @pHinnWeb: DJ-lisenssipalaveri Teostolla – musiikkiraportointipilotti, uusi lisenssiehdotus ja Beatport. http://t.co/UXPlrxoE
RT @pHinnWeb: DJ-lisenssipalaveri Teostolla – musiikkiraportointipilotti, uusi lisenssiehdotus ja Beatport. http://t.co/UXPlrxoE