Skip to main content
Uncategorized

Viisi unohdettua asiaa (kone)musiikkibisneksestä

By May 1, 2018No Comments

🤷

A post shared by Orion (@juskawendland) on

Monet artistit – niin paikkansa saavuttaneet kuin erityisesti aloittelevat – kyselevät usein, miten käytännössä saada itselleen DJ-keikkoja ja päästä sisään konemusahommiin. Keskustelu lähtee helposti valittamiseen, että “no kun skene/promoottorit on tänä päivänä sitä ja tätä niin ei oo helppoa” eikä varsinaisia neuvoja loppujen lopuksi esitetä lainkaan. No nyt esitetään. Tässä on mun mielestä viisi tärkeintä pointtia, jotka on paikoin jopa tärkeämpiä kuin perinteiset “tee hyviä biisejä” tai “järjestä omia bileitä” -neuvot.

1) OPETTELE SOSIAALISEN KANSSAKÄYMISEN TAIDOT
Ihmiset haluavat olla kivojen ihmisten kanssa. Monesti hitusen heikommilla musaskillsseillä varustettu, mutta sosiaalisesti äärimmäisen taitava kaveri kerää ne keikat niiltä, joilla on kovat skillsit, mutta sosiaaliset taidot Tarzan Bundolo -tasoa.

2) TUO PÖYTÄÄN JOTAIN UUTTA
Keikkojen saaminen on kovaa hommaa. Mutta vielä kovempaa hommaa se on niille, joilla ei ole mitään muuta peliintuotavaa kuin ne perus-DJ -taidot, jotka kaikilta jo löytyvät. Hyvä esimerkki tästä on Kink. Jos joku soittaisi Kinkin livebiisit peräkkäin DJ-setissä, se ei olisi kovin viihdyttävää, mutta Kinkin livekeikat ovat tajunnanräjäyttävää kamaa ja takuulla inspiroivia kokemuksia kaikille, jotka haluavat nähdä jotakin uutta konemusalivejen saralla. Mieti mitä osaamista – jopa ulkomusiikillista sellaista – sinulla on, jota voisit hyödyntää.

3) ANNA KUULUA ITSESTÄSI
Hyödynnä nykyteknologia. Olen ihmetellyt monesti ääneen, miksi niin harvalla nykyDJillä on viikottain päivittyvä Spotify-lista. Miksi niin harva livestreamaa tai tekee lyhyitä videoita osaamisestaan. Miksi ei ole olemassa samanlaisia showreelejä DJistä ja tuottajista kuin esim. musiikkivideoiden tekijöillä on. Tän hoitamisesta kotiin hyvänä esimerkkinä on Takomo, joka nappasi palan kakusta yrityskeikkapuolelta ja satsasi nimenomaa oman pakettinsa äärimmäiseen visuaaliseen näyttävyyteen. Ko. homma vetoaa varmasti yrityspuolella ja Takomon kaltaiselle livekokoonpanolle siellä liikkunee myös parempaa vaivanpalkkiota keikkailusta kuin perinteisellä klubipuolella. P.S. Ketään ei kiinnosta se viime kuussa tekemäsi Soundcloud-miksaus. Eikä kukaan kuunnellut sitä kokonaan. Jos ihmettelet miksi, katso kohta kaksi.

4) MAAILMA ON ISO
Sairaan iso. Jokaiselle löytyy klubeja, keikkapaikkoja ja yleisöjä, jotka ovat omistautuneita juuri sun duunaamalle ja esittämälle musiikille. Turha pyöriä oman maan klubien ja promoottorien jaloissa, jos niitä ei pitkällisen paukuttamisenkaan jälkeen kiinnosta. Ei se ole sun syytä.
Puhutaan paljon että pitäisi olla A&R-tietämystä ja manageri ja PR-systeemit jne. Eikä pidä. Sun pitää olla vaan ihan sairaasti parempi kuin kukaan muu. Hyvänä esimerkkinä oululainen Cid Inc, joka ei soita käytännössä ollenkaan kotimaassa, mutta keikkailee säännöllisesti Etelä-Amerikassa todella isojen nimien kanssa. Mitä tapahtui? Kaikessa yksinkertaisuudessaan – Cid Inc löysi yleisönsä.

5) BE BADASS
Dave Grohl ei summaa kaikkea yllä esitettyä kahden minuutin videossaan, mutta kyseinen video on mun oma ohjenuorani. Oon ollut äärimmäisen onnekas, että olen päässyt soittamaan todennäköisesti isoimmalle yleisölle (+80.000) mihin kotimaassa on mahdollisuus ja samaan hengenvetoon viime viikonloppuna Alaskassa pienen, intiimin klubin 100-200 ihmiselle. Molempia keikkoja yhdistää se mindset, jonka haluan aina olevan läsnä: mä haluan keikan koosta ja paikasta huolimatta antaa kaikkeni yleisölle sekä antaa maailman siisteimmän vastapallon niille, jotka ovat tulleet sinne mua varten ja laittaa kysymysmerkin niiden pään päälle, joilla ei ole hajuakaan kuka mä olen. Tyhmintä, mitä voi tehdä, on olla laiska. Hoitaa keikka tutulla reseptillä läpi. Ja se on todella houkuttelevaa, koska DJ-homman ydinhän on hemmetin yksinkertainen – laittaa biisejä toisensa perään. Se käy ennenpitkää tylsäksi, mut jos se tarkoittaa että sustakin tulee tylsä, on aika keksiä jotain muuta. Koska tylsää tyyppiä ei halua kukaan keikalle. Kuten Dave totesi – you got to be badass.

Disclaimer: kirjoitin tän alunperin erään aiheen parissa painineen artistin FB-keskusteluketjuun, mutta koska ketju poistettiin, on hyvä jättää ajatukset kuitenkin talteen. Jos aihe kiinnostaa niin ylläoleva on hyvä jatkumo “Nuoren artistin 10 käskyä“-postaukselle, josta aikoinaan myös Rumba uutisoi.

Leave a Reply