Fuckparade. Ehkä määrittävin hetki tämän vuoden Fuckparade-nimeä kantavassa protestiparaatissa näkyy allaolevassa videossa – 170+bpm musiikkia hakkaava rekka kulki pitkin Muehlenstrassea aivan East Side Galleryn kupeessa ja vasemmalla puolella kohosi Armanin talonkokoinen mainos, jonka päähahmona oli Martin Garrix. Kontrastit konemusiikin ääripäiden välillä eivät koskaan ole olleet näin suuret.
[jatkuu videon jälkeen…]Fuckparaden syntyä vuonna 1997 innoitti EDM-ilmiön kaltainen konemusiikin suosio: Loveparade oli muuttumassa kaikkien aikojen isoimmaksi konemusiikin tapahtumaksi, jota juhli Berliinissä vuonna ’99 puolitoista miljoonaa ihmistä. Fuckparade oli vastavoima (joka tosin vastusti paljon muutakin), joka lähti silloin liikkeelle ja keräsi aluksi vain muutamia satoja ihmisiä.
Loveparade on ilmiönä kuollut jo aikoja sitten, trancen suosio on 90-luvun huippuhetkistä käynyt aallonpohjassa ja tekee uutta nousua ja EDM-ilmiö on trendinä nähnyt aallonhuippunsa. Kaikkien näiden vuosien aikana Fuckparade on vain kasvanut isommaksi, seuraamatta hetken pop-ilmiöitä.
Ensi vuonna Armani on hankkinut keulakuvakseen jälleen uuden popikonin, monikansalliset yhtiöt ostaneet itsensä sisään pride-kulkueeseen vieläkin näyttävämmillä sponsorirekoilla ja isoimmat EDM-tähdet tehneet jälleen yhteistyötä TOP20-poppareiden kanssa vaikuttaakseen ajassa eläviltä. Mutta Fuckparade rullaa samaan tapaan speedcore soiden ja muistuttaa, mistä arvoista tässä kaikessa olikaan kysymys.
Konemusiikkikulttuurin tämän hetken suosiota ei voi mitata katsomalla isoimpien festareiden käyntimääriä tai suosituimpien DJiden streamilukuja. Näitä paremmin kulttuurin hyvinvointia ja elinvoimaisuutta heijastelevat Fuckparaden kaltaiset tapahtumat ja -ilmiöt.
Kun Love Paraden kaltaiset brändit murentuvat popkulttuurin fokuksen siirtyessä muualle, pitävät undergroundissa elävät ilmiöt huolta, että kulttuuri voi äärimmäisen myös ilman massiivista kaupallista suosiota. Tuen suuntaaminen näitä ilmiöitä ylläpitäville tahoille on parasta mitä yksittäinen kulttuurin kuluttaja voi tehdä.