Yhä useampi DJ on viime aikoina siirtynyt tukemaan yhä enemmän MP3-formaattia musiikkia ostaessaan.
Yhtenä argumenttina MP3-formaattiin siirtymiselle on monen DJ:n kohdalla tarjonnan laajuus. MP3 tuo tarjolle valtavan määrän musiikkia ja valinnanmahdollisuudet ovat huomattavasti suuremmat kuin perinteistä levykauppaa plärätessä.
Olen viime aikoina seurannut erityisellä mielenkiinnolla niin kotimaisten kuin ulkomaalaistenkin DJiden chartteja ja keikka-tracklistejä. Vaikka MP3:n pitäisi tuoda DJ:n ulottuville uutta musiikkia kasapäin, jostain syystä chart- ja soittolistat ovat kaventuneet tarjonnaltaan huomattavasti.
Beatportin ja vastaavien kauppojen kampanjat ja mainonta tuntuvat vaikuttavan isoon osaan DJistä hyvinkin radikaalisti. Suurimman mainostilan MP3-kaupassa saavaa kappaletta ostetaan isolla kädellä ja kärjistetysti sanoen kaupan TOP10 myyntilistat siirtyvät monen DJ:n Personal TOP10:een. Samalla tarjonta sekä yleisölle että DJille tasapäistyy. Ilmiö ei ole uusi, mutta elektronisen musiikin ideologiassa todella vieras.
MP3-kaupat ja -labelit ovat saaneet DJ:t uskomaan, että paljon mainostilaa verkossa tarkoittaa isoa hittiraitaa. Samalla korostuu myös mp3-kaupankäyntiin liittyvä laiskuus. Kuten Mr.A Plastic Fantastic -levykaupan sulkemiseen kommentoidessaan kirjoitti, levykauppojen ja -hyllyjen selaaminen on olennainen osa DJ:n ammattia.
MP3-kulttuuri saa musiikin haalisen näyttämään helpolta ja vaivattomalta, mutta kaataa monta DJ:tä juuri siihen helppouden suohon: valituksi tulevat pääasiassa vain raidat, joita MP3-kauppa ja -labelit toivovat menevän eniten kaupaksi. Nettiselailuun verrattuna vanhalta kirpputorilta tai ulkomaisen levykaupan kätköistä tuntien etsinnän jälkeen tehdyt löydöt tuntuvat kullanarvoisilta. Digitaalinen ei vain ole mitään.
Omaperäisen soundin ja yllättävien biisivalintojen aikaansaamiseksi MP3-kaupat eivät ole antaneet allekirjoittaneelle yhtään mitään. Onneksi vielä löytyy NIIN paljon laadukkaita pienen painoksen levyjä, joita ei koskaan julkaista mp3-formaatissa.
Ne biisit minä ostan.
Lisää aiheesta tässä blogissa:
Vinyyli vs. MP3
DJs and Music Marketing
Electronic Music Labels
Teosto & Gramex Suck On This