Skip to main content

Beauty in Rovaniemi

By In English, Photos & VideosNo Comments

The last couple of days have been totally cloudless, the amount of light nearly makes you blind after the dark kaamos period. The contrast between the warm sunshine and -20C weather is also incredible. These are the moments I’m definitely going to miss when I’ve moved back to south.

Discotech on Friday was also incredible. The bar was totally quiet until 00:30AM when it finally was clear that Finland is going to beat Russia and ends up to the Icehockey finals. It seems that it was a good reason to party – never seen that wild crowd on Discotech.
After getting the mood on with some older disco tracks I played the rest of the night quite rough, techy tunes. When it was getting too monotonic, I dropped some melodic groovy tunes like Antartica’s Antarctica and Lifelike’s Adventure. Still – the tune of the night was Moguai – U Know Y (Starecase remix). The huge reaction on it gave the possibility to play some more trancey tracks until the end, which was nice :) I’m really really looking forward to the Discotech Ending on the 11th of March. See you then, too :)

Teosto laskuttaa taas

By MusicNo Comments

Lisää mielenkiintoisia faktoja Teoston mielivaltaisesta laskutuspolitiikasta:

Nurmen mukaan Teoston korvausperusteet johtavat kohtuuttomiin korvauksiin myös yritysten jonotusäänissä.

Yrityksen mobiilivaihteen jonotusmusiikista peritään korvausta alaliittymien määrän mukaan muutamia kymmeniä euroja tuhatta alaliittymää ja kappaletta kohti. Mutta jos vaihde kytkee puhelun yrityksen alaliittymään, jossa myös on jonotusääni, Teosto laskuttaa siitä 12 prosentin tekijänoikeuskorvauksen. 12 prosenttia peritään jokaiselta alaliittymältä, vaikka musiikki olisi täsmälleen samaa kuin yrityksen vaihteen yleinen jonotusääni.

Nurmen esimerkin mukaan tuhannen alaliittymän yritys voi joutua maksamaan 20 000 euron ostohinnan lisäksi tekijänoikeusmaksua 45 euroa ja sen lisäksi 12 prosenttia ostohinnasta alaliittymää kohti.

Lähde: ITViikko

Musiikkia jaossa

By In English, MusicNo Comments

THE breakbeat DJ of Finland, DJ Infekto, opened his brand new website. There are five old breakbeat/drum’nbass mixes available for download – and quite cool layout, too.
=> DJ Infekto website
Doubting the skilllzz of Infekto? Check the video from Koneisto Festival. => Infekto @ Koneisto (25 mB)

Also Niko Nyman from Slusnik Luna has been busy with his chill-out project Softys.
Niko writes:

The project I have been working on is to create a website where I will release one song every month (I’m late already, yes I know), for free. Every release will also include generative computer art, a Flash animation that draws something on the screen while you listen to the music and changes every time you watch it again.

With Softys I’m also experimenting with the idea of open music and trying to incorporate it into everything I do. It’s kind of an open source movement in music thing. You will be allowed to download remix kits for each release and make your own versions of the songs. I’m hoping to soon add a cover art “remix kit” as well.

Sounds interesting. Maybe I’ll end up raping these fine tunes too as the remix kits are available… :) ==> Check Softys site

Oh, nearly forgot – I just finished the guest mix for the Swedish Icam Sessions web radio program. The one hour mix includes lots of melodic house and nice progressive tunes to just lean back and listen to. Tiger Stripes, Kortezman, Artificial Funk, Matthew Dekay, Lifelike, Guy Gerber, Green Velvet etc… I’ll inform you when I know the exact broadcasting times.

Musiikkia myynnissä

By MusicNo Comments

Myyn Rovaniemen Tuhattorilla 23.1.-1.3. välisenä aikana muutaman kymmentä vinyyliä alkaen 1e/kpl. Vanhaa housea, teknoa, progea, trancea, muutama polkka, perfecto-bonzai-coma-platipus-manifesto jnejne. Lisäksi CDitä, 1e-3e/kpl – elektroa, teknoa, trancea, housea. Myös muutamia videoita pilkkahintaan. Tyhjennetään vähän hyllyjä väljemmiksi :)

Kamat Tuhattorilla myyntipaikassa 48 torstaiaamusta alkaen 23.2.-1.3., nopeimmat vievät parhaat päältä :)

(ja Kaasille suuri kiitos erinomaisen tyylikkäistä slipmateista :)

Gramex vastaa mp3-kyselyyn

By Music17 Comments

DJ-ystäväni lähestyi Gramexia kysyäkseen mp3-tiedostojen soittomuodollisuuksista ja siihen liittyvistä mahdollisista korvauksista. Ohessa lähetetty maili ja siihen saatu vastaus.

Tervehdys.

Netissä liikkuu monenlaista tietoa digitaalisessa muodossa ostetun musiikin julkisesta soitosta. Tahtoisin tietoa seuraavasta tapauksesta:

Ostospaikkana on http://www.beatport.com, kyseisen ostospaikan FAQ-osiosta löytyy seuraava kohta:

Can I DJ with files purchased from Beatport?
This can only be answered on a territorial basis. In the United States and UK, the Answer is YES, buying a track from Beatport is just like buying a record from the record store. The same legal implications are in effect. However, certain Territories have different restrictions regarding the legality of playing Digital Music files. We suggest you visit the website of your local publishing / mechanicals service to get a more detailed answer. We also recommend that you keep a copy of your order receipts with your music to prove that you have purchased your music legally. Beatport has taken the time to create agreements with all labels involved with our site and provide you with digital, legal alternatives to the music you may have purchased on record previously.

Kyseisestä kaupasta saa ostettua musiikkia suoraan .WAV formaatissa (eli CD-audio formaatti), tällöinhän kun poltan musiikin CD:lle ei musiikin formaatti muutu jolloin käsittääkseni uudelleenmekanisointimaksua ei voi periä. Vain musiikin media vaihtuu (kovalevy -> CD) mutta miten se vaikuttaa? Siihen kaipaisin tietoa.

Haluaisin 100% pitävää tietoa että voin tehdä levyjen julkisesta soitosta 100% laillista.

Ystävällisin terveisin:
XXX

Ja Gramex vastaa:

Hei!

Kuten heidän vastauksestaankin käy ilmi, niin Beatportista ostettuja kappaleita voi esittää julkisesti vain USAn alueella. USAn ulkopuolella niitä voi käyttää yksityiseen kuunteluun. Mikäli Beatpotista ostettuja kappaleita haluaa esittää julkisesti esim. Suomessa, niin artistien ja tuottajien luvan tähän saa Gramexilta (= uudelleenmekanisointimaksu = kopiointimaksu). Sillä ei ole merkitystä, soitatko kappaleita kovalevyltä tai oletko polttanut ne CD:lle. Tekijoiden lupa-asiat sinun pitää tarkistaa Teostolta.

Kopiontiluvan saat kun tulostat Gramexin nettisivulta “äänitallenne lupahakemuksen”, täytät sen ja lähetät Gramexille. Paluupostissa saat laskun, ja sen maksettuasi lupa on kunnossa. Luvan hinta on 1,22 €/biisi.

terveisin

XXXX
xxxxx

Gramex ry
Pieni Roobertinkatu 16, 00120 HELSINKI
Puh. (09) 6803 4044, www.gramex.fi

Ihmettelin omassa kirjoituksessani viime kuussa, joutuuko mp3:sen ostaessaan maksamaan Teostolle, Gramexille vai peräti molemmille. Sekin näyttää selvinneen nyt: Teostolle kiinteä maksu 100-200e/vuosi ja Gramexille lisäksi 1,22e/biisi.

Näyttäkää minulle DJ, joka maksaa mukisematta tällaiset käsittämättömyydet.

(Beatport näyttää muuten kirjeen perusteella olevan Gramexille “Beatpot”. On tainnut mennä Gramexilla Beatport ja järjestön kassaan kilahtava Jackpot sekaisin ;)

WMS iTunesin kuunnelluimpia

By MusicNo Comments

WMS-podcast on noussut iTunesin 25 kuunnelluimman musiikkiaiheisen podcastin joukkoon tänä aamuna. Podcast kiikkuu tällä hetkellä sijalla 23 ja uusia kuuntelijoita liittyy mukaan mukavalla tahdilla. Tämä on aika hurja saavutus miksauksia tarjoavalta podcastilta, kun vastassa on muunmuassa MTV:n podcast, läjä hiphop/rnb-casteja ja muuta vastaavaa.

Sijoituksen voi tarkistaa iTunesissa seuraavasti: Podcastit => Podcast-hakemisto => ja oikealta “Today’s Top Podcasts”-alasvetovalikosta “Music”.

Suuri kiitos tähänastisesta työstä ja supportista miksauksia etsivälle ja lisäävälle tiimillemme sekä tietysti kaikille mukaan liittyneille :)

Vinyyli vs mp3

By DJNo Comments

DJ-piireissä tällä hetkellä vellova mp3-vastaan-vinyyli -keskustelu ei osoita laantumisen merkkejä. Olen miettinyt pitkään omaa paikkaani tässä vastakkainasettelussa ja lukenut useita väittelyjä aiheesta. Huvittavaa on, että näissä väittelyissä selvästi odotetaan jonkin universaalin totuuden esiintuloa, joka ratkaisisi kiistan toisen osapuolen hyväksi. Sellaista on kuitenkin turha odottaa kun keskustelu perustuu suurimmaksi osaksi mielipiteisiin ja tottumuksiin eikä niinkään faktoihin. Kannan siis korteni kekoon ja kirjoitan auki omat mielipiteeni mp3-formaatin yleistymisestä DJ-käytössä.

Kun innostuin elektronisesta musiikista 90-luvun alkupuolella, viehätti minua eniten siinä sen ajattomuus. Tekno on aina ollut tietyllä tavalla oman aikansa tuote, mutta samalla täysin riippumaton siitä: ensimmäiset ostamani vinyylit päätyvät edelleen keikoilla lautasille ja niiden konkreettinen näkeminen tuo vanhoja muistoja mieleen. Tekno ei ole sitoutunut soittolistoihin tai asiakkaiden toiveisiin eikä se missään nimessä ole kertakäyttötuote.

MP3:n käyttöä perustellaan usein sen helppoudella ja huokealla hinnalla. Miksi maksaa 6-11e vinyylistä kun samat raidat saa 3-5 eurolla digitaalisina? Jos ei aio nauttia enää samoista biiseistä vuosien kuluttua, ei ehkä kannatakaan. Mutta jos taustalla on kauaskantoinen halu kehittyä DJinä ja tieto ajattoman musiikin potentiaalista, aidon ja käsinkosketeltavan levykokoelman hankkiminen ei välttämättä ole lainkaan huono juttu.

Jos levykokoelma on vain bittejä, se on eloton. En omista yhtäkään 10 vuotta vanhaa MP3sta enkä usko että sellaisiin kiintyisi samalla tavalla kuin jo mainitsemiini ensimmäisiin vinyyleihin. En myöskään haluaisi tehdä töitä DJinä sen ehdoilla, että CDr-levyn käyttöikä on varsin lyhyt ja koko levykokoelmani olemassaolo olisi kiinni kovalevyni vakaudesta.

MP3 on näppärä formaatti monin tavoin. Se kuitenkin muokkaa mielikuvaa elektronisesta musiikista ajattomasta kertakäyttöiseksi. Minä maksan hyvästä musiikista mielelläni muutamia euroja enemmän ja saan kädessä pidettävän kiekon, levynkansitaiteen ja mahdollisuuden palata sen saman levyn äärelle kymmenen vuoden kuluttua.

Terveiset samalla Kajaanista. Moblogging toimii Icebreakerin alkua odotellessa :)

Flyer of the week

By In EnglishNo Comments

Why don’t people just concentrate on simplicity when making their flyers? Levitation has really enjoyable simple artwork although the composition of the text disturbs me a bit.
Still definitely the best flyer I’ve seen this week, I’d wish to have a real copy of this.
Info of the party available here.

Another piece of Tampere-fiilis(tm)

By In English, Links, MusicNo Comments

As I got a permission, I’m glad to share another album from DFG. Celebrate the Sound (2000) includes already a bit more harder sound – you can hear that hard house was about to break through at that time :) Oh, and despite of the bad sound quality, “Hyvin Hiljaa” still kicks hard ;)

Check it:

01. Lohkeama
02. Hyvin Hiljaa
03. Dopamine
04. Rubber
05. Aaltokone
06. Hyppyri

DFG – Celebrate the Sound

A piece of true Tampere-fiilis(tm), indeed ;)

More DFG-sets available here.

Web desktop

By LinksNo Comments

Työskentelen päivittäin useilla tietokoneilla koulussa, kotona ja ystävien luona. Selkeäksi ongelmaksi useiden työasemien välillä poukkoillessa on muodostunut fakta, että kotikoneelta tutut bookmarkit, RSS-feedit ja muut rutiinit eivät löydy jokaiselta koneelta. Ja kuka nyt muistaisi ulkoa kaikki tärkeimpien sivujen URLit?

Löysin näppärän Web 2.0. -sovelluksen, joka ratkaisi ongelman kertaheitolla. Netvibes antaa mahdollisuuden rakentaa nopeasti ja helposti webbiin oman aloitussivusi, joka tukee RSS-feedien lisäksi Flickriä, hakukoneita (Google, Yahoo), Wikipediaa, Deliciousia, to-do-listoja, säätietoja ja muuta näppärää.

Käytännössä voit nopeasti kasata sivun, josta netin selaaminen on helppo aloittaa – tärkeät linkit ovat heti saatavilla ja RSS-feedit näyttävät uusimmat uutiset, blogipostaukset ja vastaavat.

Nappasin omasta sivustani screenshotin, jossa osa ominaisuuksista näkyy mukavasti ja palkkien liikuttelumahdollisuuskin tulee esille.

Saisivat kuitenkin vaihtaa tuon saitin nimen. Netvibes kuulostaa aika idiootilta.

Ministry of Sound acquired Hed Kandi

By In EnglishNo Comments

“Ministry of Sound today announces that it has acquired the Hed Kandi record label, alongside the Enterprise Records division of Smooth FM from Guardian Media Group”.

The reactions have been quite shocked, the customers seem to fear that MOS releases Hed Kandi albums mixed from now on. Also the mixture of super kitchy MOS and quite stylish Hed Kandi doesn’t look too good:

“does this mean that we can expect a whole range of cheap’n’tatty bedroom audio products under a “Hed Kandi” logo…. with each item looking exactly the same as every MOS product…”

IM DJ Forums

The news auf Deutsch.

DFG-live

By In English, MusicNo Comments

I bet that everyone living through the rise and fall of the Tullikamari rave era in Tampere in the 90’s remembers DFG. DFG (Jussi and Ossi) was at that time one of the most famous trance live-acts in Finland. When Helsinki had Perwert, we had DFG :)

In fact, DFG was promoting lots of important events in Tampere after the time Eliot Ness’s House Nation -parties ended: Frequency with DJ Misjah, Resonance, Turbulence 1&2, Unique etc. They also performed all over the country including Labyrinth-events, legendary Hype-club, Time Tunnel etc…

If you ever witnessed the Tampere-fiilis(tm) at that time, these news are good: Severi from Peak Twins has found an old DFG live-recording and shared it. So here you are, 30minutes of Tampere-fiilis:

DFG – live ´99 @ Tullikamari

Seems like I have lots of old DFG tapes and CDs to share too – the most fascinating are the Demo-cassettes made with FastTracker II :D Actually, DFG made some of their first live performances with the help of FT2 – crazy, huh :) Anyway, I have to ask a permission to share them, there would be some video footage from Resonance event, too.

Pohjanmaa Underground

By In English, MusicNo Comments

After working dozens of endless nights (yeah, right:), Ylivieska.org crew will finally publish their second complilation. Ylivieska.org presents: Pohjanmaa Underground introduces electronic music talents from Northern Finland like Zage, Deepdream, Roo Rekvenssi, Scape, Super Blackstone Bros, FanuSamurai, Fynky and Introvert presents: Aenimies.

The price of the first well-produced, full-lenght album was less than seven euros and I guess it will stay as reasonable this time, too.
edit 08.02.2006: We just got an update: The price will be around ten euros.

Ylivieska.org-website should be updated soon for more information.

Fotofinlandia 2006

By In English, Photos & VideosNo Comments

On the first look I was sure that this series by Renja Leivo is about disabled people. All of the models have this empty look in their eyes, just staring somewhere, being totally in the world of their own.

Then I read the description.

They aren’t disabled. The photos present people working at their computers, watching TV, playing PlayStation games. Familiar, uh?

As the photos have been shot with a camera phone, the resulution is quite bad, but it represents one of the ideas of this series: digitalized people become pixels. Fascinating.

See all the series of the Fotofinladia 2006 (browse them by clicking the names on the left side)

Piraattitehdas

By In English, MusicNo Comments

Read about the copyright comic in English.

Kopioinnin kauheuksia pusketaan eteenpäin nuorille tällä kertaa sarjakuvan keinoin.

Edunvalvontajärjestöt ovat tuottaneet puhuttelevan sarjakuvan, joka antaa järjestöjen yksipuoleisen näkökulman kopiointiin ja tekijäsuojauksiin.

Ei siis ihme, että siitä tehtiin pikapikaa vaihtoehtoinen versio.

Lue molemmat sarjakuvat (.pdf)

Alkuperäinen sarjakuva “Piraattitehtaan arvoitus”
Vaihtoehtoinen sarjakuva “Copycontrollin arvoitus”

Lisää tietoa piraattitehtaasta.

Maailman musiikkimyynti laski piratismin vuoksi!

By MusicNo Comments

… vai laskiko?

Kasa-blogissa kirjoitetaan aiheeseen liittyen erittäin osuvasti.

Onkin yllättävää, miten ääniteteollisuus on viime aikoina toistuvasti ampunut itseään jalkaan ja pyrkinyt järjestelmällisesti vieraannuttamaan kuluttajia sen sijaan että se olisi keskittynyt kehittymään mahdollisimman houkuttelevaksi rahantuhlauskohteeksi. Huoli laskevista prosenteista ei varmaankaan lopu niin, että kuluttajat käynnistävät boikotteja ja kieltäytyvät ostamasta tuotetta.

– Jussi, Kasa

Lue koko Kasan artikkeli.

Let’s DJM.

By UncategorizedNo Comments


Pioneer julkaisi kaksi uutta DJM-sarjaansa kuuluvaa mikseriä. DJM-400-malli (alla) sisältää merkittävimpänä uutuutena In-Loop Samplerin, joka mahdollistaa käytännössä samplaamisen ja automaattisen samplejen beat-matchaamisen ja looppaamisen. Miten tämä eroaa muuten looppitoiminnosta, joka on Pioneer CDJ-800 ja CDJ-1000 -soittimissa?
DJM-400s:ta löytyy myös muutama 500/600-malleista tutuista efekteistä, mutta ei 600:n elintärkeää portaatonta Master Cuea.

DJM-800 (yllä) puolestaan tarjoaa oikeasti musiikista ymmärtäville DJille Auto Harmonic Tuning -toiminnon. AHT säätää pitchatun kappaleen sävellajin takaisin alkuperäiseen ja mahdollistaa näinollen harmoniset miksaukset samaa sävellajia edustavien kappaleiden kanssa pitchauksista huolimatta. Vinyyliä käyttäville varsin mielenkiintoinen toiminto, mutta eikös CD-soittimissa Master Tempo ole ajanut jokseenkin saman – eli pitchaaminen ei vaikuta sävelkorkeuteen? Myös muutamia uusia efektejä (long live Pioneerin taikanappi! :P) löytyy sekä mielenkiintoinen mahdollisuus yhdistää eri efektejä toisiinsa.

Olen kerta toisensa jälkeen unohtanut kirjoittaa kokemuksistani Technicsin SL-DZ-1200 -CD-soittimesta, joten menköön sekin vielä tähän laitefiilistelyn lomaan. Discotech-klubin venuena toimiva Tivoli osti soittimet jo hyvän aikaa sitten, joten ne ovat olleet käytössä kuuden tunnin settieni aikana perinteisten Technics SL-1200-soitinten vierellä.

Ensimmäinen kokemukseni soittimista ei ollut kovinkaan nautittava. Ero alkuperäiseen Technicsiin korostui merkittävästi, koska pääosa soitosta kuitenkin sujui niillä. CD-soitin on tehty selvästi vinyylisoitinta mukaillen, mutta siitä puuttuu täysin alkuperäisen vääntö ja levylautasen tuntu. Jos vinyylisoittimeen totutulla voimalla hidastaa CD-soittimen lautasta sen reunasta, biisi ja lautanen pysähtyvät. Samoin samalla voimalla vauhdin antaminen heittää CD-soittimen biisiä eteenpäin käsittämättömän määrän. Olo on pahimmillaan kuin Stantonin vinyylisoittimen kanssa.

Discotech-iltojen myötä soittamiseen kyllä tottui, mutta edelleenkin miksaamisen kanssa joutuu tekemään aikamoisen määrän töitä. Olisivat edes laittaneet soittimeen säätömahdollisuuden levylautasen liikkeen vaikutukselle.

Summa summarum: En ikinä ostaisi. CD-puolella suosikkini on edelleenkin Pioneerin CDJ-800, jonka avulla pystyy tekemään huomattavasti vaivattomammin ja monipuolisemmin temppuja, kuin Technicsin vastaavalla.

MP3 ja äänenlaatu

By MusicNo Comments

Helsingin Sanomien blogissa oli mielenkiintoinen kirjoitus liittyen mp3-tiedostojen äänenlaatuun. Kirjoituksen lisäksi kannattaa tarkistaa sen alla olevat kommentit – niistä löytyy muutamia mielenkiintoisia linkkejä.

Väittely näyttää jakautuvan kahteen leiriin. Toisten mielestä edes yli 300kpbs mp3 ei pärjää CD-levylle äänenlaadussa, toisten mielestä jo 128kpbs koodattua .ogg-tiedostoa on vaikea erottaa alkuperäisestä.

Näin fiilispohjalta väittäisin, että harvalla on kotioloissa sellainen äänentoistolaitteisto ja akustiikka, että hyvin pakattu MP3 häiritsisi kuuntelukokemusta laadun puolesta. Toisaalta taas – jos todellakin on niin, että hyvälaatuinenkin MP3 saa ympärilleen pahviseinät laadukkaasta äänentoistosta luukutettuna, eikö kokemus korostu juuri klubitilanteessa, jos DJ soittaa musiikkinsa MP3-muodossa?

Miksei joku tee saittia, jossa olisi yksinkertainen testi tähän liittyen: Kaksi ääninäytettä (web-pohjaista, jotta bitrateja ei näe suoraan) ja kuuntelun jälkeen merkitseminen []pakattu, []pakkaamaton, []en osaa sanoa.
3-15 kohtaa, jossa jokaisessa olisi eri codecilla ja/tai eri laadulla pakattu klippi verrattavissa alkuperäiseen. Testin jälkeen tuloksien yhteydessä näkisi, kuinka monessa kohdassa korva oli oikeassa – ja kuinka korkean bitraten kohdalla korva ei enää erota.
Samalla voisi helposti testata, millainen ero oman stereojärjestelmän tai kuulokkeiden kautta kuuntelussa on.
Nyt vain joku minua fiksumpi duunaamaan tuon :)