Skip to main content

Musiikkiformaateista vielä

By DJ2 Comments

Olen viime aikoina kirjoittanut useaankin otteeseen vinyyliDJiden siirtymisestä CD-formaattiin ja syvästä inhostani mp3-DJitä kohtaan
(kts. kirjoitukset Technicsin uusi soitin ja My Top10).
Sain myös pari viikkoa sitten aimo kasan lokaa niskaani, kun menin musiikkiforumilla arvostelemaan henkilöitä, joiden mielestä on “ihan ok” hankkia sellainen biisi mp3-muodossa, jota ei voi mistään saada ja vielä soittaa sitä yleisölle. Haloo??

Paul Oakenfold tarttui tänään julkaistussa CNN:n artikkelissa samaan asiaan. Yksinkertaisesti pakko lainata tähän pari herran mielipidettä:

“With the latest players you can do a lot of the tricks that you can’t do with vinyl. That makes things easier, but you’re losing the art of DJing to a certain extent.”

“The most important thing is the crowd and I don’t think they want someone up there DJing on a laptop. It’s impersonal. With vinyl, people can see what the DJ’s doing. Can you imagine Grandmaster Flash on a laptop? The art form has gone.”

“It’s the difference between going to the cinema and watching a DVD. There are certain movies you have to see on the big screen, to see the full picture and get lost in it. For me it’s the same with music.”

“I’d much rather go to a record store than download music. I like to browse, to look at the sleeve and find out who’s the hot new producer. It keeps you fresh and keeps you ahead of the game.”

Ja loppukaneetiksi:
“I’m still happiest with two turntables and a box of records.”

Lisää Teostosta

By DJNo Comments

Edelliseen Teostoa koskeneeseen kommenttiin liittyen vastaus:

Totta tuo, mitä mainitsit Teoston ja Gramexin osuuksista. Ehkäpä tämä kaikki henkilöityy kuitenkin hyvin pitkälle juuri Teostoon sen julkisuuskuvan vuoksi.

Myös mielipiteiden puolesta ja artistin näkökulmasta katsottuna asia on juuri niin kuin kirjoititkin. Voinet kuitenkin ymmärtää turhautumisen tunteen, kun elektronisen musiikin tilaisuutta järjestettäessä sekä Gramex että Teosto haluavat konemusiikin soittamisesta rahaa. Näistä tapahtumaluonteisista illanvietoista maksetaan könttäsumma erittelemättä sen kummemmin illan aikana soitettuja raitoja. Tällöin raha ei todellakaan kulkeudu oikeille artisteille, joiden musiikkia on soitettu – toisin kuin esim radiosoitossa, jonka tyyppiseen rahastuspolitiikkaan kommentissasi nojasit.

Mikäli Teosto tai Gramex rahastaisi näitä virsi-iltoja samaan tapaan könttäsummilla (tuskin niissä laulettuja virsiä alettaisiin yksitellen listaamaankaan), tilanne olisi aivan sama – raha ei kulkeutuisi oikeille artisteille.
Taksimatkojen yhteydessä tilanne on vielä absurdimpi: radio maksaa Teostolle maksut soittamistaan biiseistä, mutta taksi maksaa tämän uudestaan avatessaan radion asiakkaan aikana. Tämän mukaanhan artistin kuuluisi saada suurempi palkkio taksissa soitetusta biisistään.

Tällaisissa tilanteissa mennään oman henkilökohtaisen käsityskykyni yli. Käydessään rahastamaan uskonnollisia tilaisuuksia (joilla ei ole tarkoitus olla kaupallisia) Teosto ei minun mielestäni toimi oikein. Myös mainitussa taksiasiassa ja DJn tai promoottorin kannalta katsottuna myös elektronisen musiikin tapahtumissa käytetyssä rahastuspolitiikassa ei ole mitään järkeä. Mutta kuten sanoin, Teostoon kuuluvan(?) artistin kannalta katsottuna mielipiteesi ovat kyllä täysin asiaa.

Boikotoi Teostoa.

By DJNo Comments

Viikonloppuna käydyistä musiikkikeskusteluista jäi päähän jo pidempäänkin vaivannut Teostoon liittyvä aihe. Kun nyt iltamyöhäisellä surffatessa löysin sitten http://www.boycott-riaa.com/-saitin, jossa käydään Recording Industry Association of Americaa vastaan, en voinut olla tarttumatta näppäimistöön.

Soitin joskus viime kevään aikana keikalle ajellessa Teostoon ja kysyin pari kysymystä liittyen DJn työhön.
1) Voiko DJ polttaa CDr-kopion vinyylistä, jonka hän omistaa ja käyttää tätä CDr-levyä keikoillaan säästääkseen vinyyliä?
2) Mikäli DJ saa promokopion julkaisemattomasta biisistä suoraan artistilta käteen CDr-muodossa, saako DJ soittaa tätä?

Ja vastauksena:
1) Ei saa. Kyseessä on ns. “uudelleenmekanisointimaksu” – kun tuotat kopion jostain kappaleesta muuhun kuin yksityiseen käyttöön, joudut maksamaan. Eli jos Teoston setä tulee, kun soitat CDr-levyä ja alkuperäinen vinyyli on vieressä “todisteena”, niin sakkokynä viuhuu. Lovely.
2) Ei saa (mikäli artisti siis on Teoston jäsen). Koska musiikki on Teoston jäsenen tekemää, se ei ole vapaata. Laitonta sellainen siis kuin mikä. Teoston mukaan sillä ei siis käytännössä ole väliä, saatko raidan suoraan artistilta vai poltatko sen netistä suoraan levylle.

Onko tässä mitään järkeä?

Teoston ahneus nähtiin jo vuonna 1998, kun se ensimmäisen kerran alkoi rahastaa seurakunnan virsilauluiltoja. Virsilauluiltoja?? Kun mietitään kuinka paljon niitä virsiä loppujen lopuksi veisataan, niin siinähän on aikamoiset rahat saatavilla – näin Teoston näkökulmasta. Vaikka tapauksesta nousi valtakunnallinen kohu, Teosto jatkoi asiansa ajamista viimeksi vielä tämän vuoden toukokuussa. Aiheen etenemisestä pidetään jonkinmoista kirjaakin. Samaan hengenvetoon Teosto kävi kiinni takseihin. Vuonna 2002 joulukuussa korkein oikeus päätti, että takseissa soiva musiikki on julkaista esittämistä ja siitä täytyy maksaa. Hulluinta on, että päätöksen mukaan “jos taksinkuljettaja ei soita musiikkia asiakkaiden läsnäollessa, taksi ei tarvitse Teoston lupaa”. Onkohan tätä valvottu?

Teosto tarjoaa tosin DJille kopiointimaksua. 200e vuosimaksua vastaan voisi kopioida 501-700 laillisesti hankittua raitaa toiseen formaattiin. Wau! :/ Lieneekö tämä mahdollisuus saanut suurta suosiota DJiden keskuudessa, puhuttiin sitten baari- tai klubiDJistä?

Ennen pitkää joko Teosto nöyrtyy tai yhä useammasta DJistä tulee lainsuojaton. Uskallan veikata vain jälkimmäistä, kun katsoo sitä intoa, jolla Teosto juoksee virsien vierillä näkyvien dollarinkuvien perässä. Yleistyvät mp3-formaattia tukevat DJ-välineet, musiikin laillinen ostaminen verkosta (kuinka laillista tämä lienee Teoston näkökulmasta?) ja DJ-harrastuksen suuri suosio viittaavat siihen, että CDr-DJitä tulee vain enemmän ja enemmän tulevaisuudessa.
Jos Teosto ei anna periksi edes uudelleenmekanisointimaksujen kohdalla ja höllennä otettaan promokopioiden suhteen, ei voi olettaa sen pärjäävän niiden DJiden kanssa, joilla ei ole halua eikä rahaa hankkia musiikkiaan muualta kuin mp3-muodossa verkosta (saati sitten maksaa “DJ:n vuosisopimusta” Teostolle).

Teosto menee kovaa vauhtia samaan suuntaan kuin RIAA. Odottelen innolla oikeudenkäyntejä, jos Teosto keksii ratsata teknobileitä ja alkaa miettiä niissä pyörivien CDr:ien tarkoitusta. Pienen musiikkikulttuurin alahaaran kannattajana en näe, että Teosto olisi tuonut yhtään mitään hyvää sille osalle kulttuuria. Ne Teostomaksut, jotka olen pidetyistä bileistä maksanut, ovat menneet jollekin jarisillanpäälle radiosoittotuottona. En minä teknomusiikin soittamisesta ehkä välttämättä halunnut jarille maksaa.

Boikotoisin Teostoa muutenkin kuin vain sanoin – jos tietäisin kuinka.

Retro Kajaanissa

By GigsNo Comments

Olin viime yönä Kajaanissa keikalla Back To The 90s -bileissä. Retroilu oli oletettua hauskempaa, vaikka Kajaani tuli jo ElekTourin aikana tutuksi hieman hankalasta yleisöstään. Trancempaa soundia oli turha tarjoilla, mutta yllättäen vanha rave ja housempi ote toimivat näppärästi.

Järjestäjät olivat perjantaina saaneet Oulun Nightiin samaan tapahtumaan 750 ihmistä, joka on suurin piirtein sama määrä kuin neljässä viime Deep Spacessa yhteensä. Lauantaina Kajaanissa oli väkeä kolmisensataa, mutta paikallisten mukaan hieman jopa normaalia vilkkaampi lauantai. Ilmeisen onnistunut viikonloppu – tällaisia onnistumisia sallisi Pohjois-Suomeen useamminkin. Iso käsi järjestäjille.

Sitten vielä oma 90-luvun nostalgiatracklistini:

Orion does retro.
16.10.2004 Kajaani, Club96. Back to the 90s.
02:00-03:15

01. Josh Wink & MC Hammer – U Can’t Touch This State Of Consciousness
02. Liquid – Sweet Harmony (DJ Icee rmx)
03. Inner City – Big Fun
04. Josh Wink – Don’t Laugh
05. Lil Louis – French Kiss
06. Daft Punk – Around The World
07. U96 – Das Boot
08. Underworld – Born Slippy
09. New Order – Blue Monday
10. Planet Funk – Chase The Sun
11. The Prodigy – Fire
12. Mori Kante – Yeke Yeke (Hardfloor Rmx)
13. 2 Unlimited – No Limit
14. The Prodigy – Firestarter
15. L.A. Style – I’m Raving
16. DJ Misjah & DJ Tim – Access
17. Scooter – Move Your Ass
18. RMB – Spring
19. Scooter – Friends
20. Marmion – Schöneberg
21. Jeff Mills – The Bells

All play and no work makes Jack a dull boy

By UncategorizedNo Comments

Jack meni nappiin. Klubi myi loppuun kahdessa tunnissa ja keräsi täyden tanssilattian saman ajan kuluessa. San Mejor hoiteli erinomaisesti warm-upin ja Lil’Tony jatkoi klassikoiden ja detroitin tunnelmissa. Oikeastaan herran setti osoitti kyllä upeasti, mitä kaikkea teknobileissä voidaan soittaa. Setin aikana käytiin hiphopin, jazzin, rockin, housen ja teknon maastoissa ja Orkidea jatkoi siitä hieman suoraviivaisemmalla soundilla. Loppua kohti tultiin jo rankahkon tuoreemman teknon rytmein ja kun kahdeksi viimeiseksi biisiksi tulivat vähän yllätyksenä elektro-vaikutteisen setin jälkeen Stupidisco ja Lola’s Theme, niin vähän aikaa tuttua soundia odottelemaankin joutuneet tuntuivat saaneen hakemansa :) Loistavia settejä, kertakaikkiaan.

Illasta saatavilla hieman kuvia ja videoita:
http://www.salasana.com/pic/jack/index.html
Videoista suosikkini ehdottomasti:
http://www.salasana.com/video/jack/Video%2006.MPG
Palautteita illasta voi lueskella NTF:stä:
http://www.kaamos.org/ntf/viewtopic.php?t=1098&start=15

Jackin jälkeen Rovaniemellä on saatu fiilistellä jo vähän talvitunnelmissa. Kirkkolampi on jäätynyt ja iltayöt ja aamut ovat olleet oikeasti kylmiä. Kesä oli aikamoinen pettymys tänä vuonna ja nyt syksylläkin meni lähes kaksi kuukautta odotellessa, että tulisi edes yksi päivä kun ei sataisi vettä. Jos talvesta tulisi oikeasti vähän mukavampi elää, niin ei haittaisi lainkaan.

Myös keittiöstä on tullut hieman helpompi elää. Edellisen kämppiksen pienehkön “siisteysongelman” jälkeen keittiö on muuttunut varastosta omaksi itsekseen. Kiiltää ja on puhdas.
Teollisuussiivoojat vetivät koko huoneen uusiksi lattiasta kattoon. Malja nousi heille, kun söimme kanapäivällistä Melin ja uuden kämppiksen kanssa puhtaassa yhteisessä tilassa ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen. Uusi kämppis on mukava, sekin raukka aikoo opettajaksi.

Opettajista puheenollen – taannoisten yläastekokemusteni jälkeen olen kutakuinkin toipunut ja menen kahden viikon kuluttua Lyseonpuiston Lukioon englannin opettajan sijaiseksi. Oolrait hei, tästä tulee lots of fun…:P Mielenkiintoista kuitenkin päästä opettamaan jo aikuisikää läheneviä oppilaita – jos ei tarvitsisi ihan niin tyhjäpäille opettaa kuin yläasteen puolella.

Vaihdoin puhelinliittymäni ensimmäistä kertaa ensimmäisen kännykkäni hankinnan jälkeen. Sonera lähti mäkeen kalliiden hintojen vuoksi ja tilalle tuli enemmän tai vähemmän kokeilumielellä Cubio. 25€ kuukausittainen maksu 300 puheminuutista ja 70 tekstarista vaikuttaa ihan näppärältä. Myös http://www.vertaa.fi/ rankkaa tämänhetkisillä lörpöttelytaidoillani Cubion varsin ylös. Ensimmäistä laskua odotellessa…:)

Orion – BeatBox Mix 09/04 (Live on Radio Helsinki)

By DJNo Comments

Orion – BeatBox Mix 09/04 (Live on Radio Helsinki)

A short snack for you who were already waiting a new full-lenght mix to appear. Recorded in the middle of September and broadcasted 06.10.2004 in Radio Helsinki’s BeatBox-program (hosted by DJ Eliot Ness). It’s full of frash breaks and techy sound, nine tracks in 30 minutes.
Download and leave some greetings behind :)

Pieni välipala – 30min breaks/tech -miksaus. Lähetettiin Radio Helsingin taajuudella eilen Eliot Nessin BeatBox-ohjelmassa, tallennettiin nauhalle syyskuun puolessa välissä. Palautetta sopii jättää :)

Tracklist
1. Intro
2. Shiloh – Dream On (Electrofly – ELECTRO011)
3. Deepsky – Talk like A Stranger [Burufunk remix] (Yoshitoshi – YO008)
4. Benz&MD – Wonder [Grayarea’s “America’s Hat” remix] (Hope – HOPE051)
5. Move-Ya! & Steve Lavers – Monkey Scratch (Audio Bug – ABR002)
6. The Prodigy – Girls [Idiotech remix] (unreleased)
7. Probspot – Discotheque (Lost Language – LOST037R)
8. Headroom – Brazil Over Chicago (Evil Deception – EVIL16)
9. Sebastian Ingrosso – Get It Back (Refune – REF003)

Download it! [40 mB]

BeatBox-lähetys keskiviikkona

By DJNo Comments

Radio Helsingin taajuudella pyörivä Eliot Nessin BeatBox-ohjelma lähettää nyt keskiviikkona 06.10.2004 allekirjoittaneen 30 minuutin breaks/tech-miksauksen. Miksaus tulee ohjelmassa klo 22:00-00:00 välisenä aikana.

Radio Helsingin stream:
www.radiohelsinki.fi

Ja tracklist:
Orion – BeatBox09/04 (breaks,tech)

1. Intro
2. Shiloh – Dream On (Electrofly – ELECTRO011)
3. Deepsky – Talk like A Stranger [Burufunk remix] (Yoshitoshi – YO008)
4. Benz&MD – Wonder [Grayarea’s “America’s Hat” remix] (Hope – HOPE051)
5. Move-Ya! & Steve Lavers – Monkey Scratch (Audio Bug – ABR002)
6. The Prodigy – Girls [Idiotech remix] (unreleased)
7. Probspot – Discotheque (Lost Language – LOST037R)
8. Headroom – Brazil Over Chicago (Evil Deception – EVIL16)
9. Sebastian Ingrosso – Get It Back (Refune – REF003)

New mix available / Uusi miksaus saatavilla

By DJNo Comments

Hi!

I just finished a new mixtape – a short full-on mix including fresh breaks and tech stuff. If you are willing to have a copy, please send me e-mail with a subject Mix or leave your own email-address to the space below (click on Comment to do that).

Sain juuri valmiiksi uuden miksauksen – lyhyehkön, mutta ajavan breiksu- ja tech-kokonaisuuden. Jos haluat saada kopion itsellesi, lähetä mailia minulle otsikolla Mix tai jätä mailiosoitteesi tähän alapuolelle klikkaamalla Comment-linkkiä.

Have a nice day :)

Orion @ Locomotive, NiteTrain, Rovaniemi

By DJNo Comments

Orion @ Locomotive XtraVaganza
02:00-03:30

Move Ya! & Steve Lavers – Monkey Scratch
Prodigy – Girls (Idiotech Remix)
Shiloh – Dream On
Deepsky – Talk Like A Stranger (Burufunk remix)
Maria Nayler – Angry Skies (Terrestial Vox Mix 1)
Probspot – Discotheque
Der Dritte Raum – Trommelmaschine
Bedrock – Heaven Scent (DJ Orion re-edit)
Sensorica – Few Days Away
Marco V – Automanual
Headroom – Brazil Over Chicago
Sebastian Ingrosso – Get It Back
Cohen vs Deluxe – Just Kick! (Carl Cox mix)
Unknown – Untitled
Peak Twins – The One (edit)
Sasha vs Underworld – Xpanding Girl
Joey Beltram – The Infinite Wisdom
++
Opus III – It’s A Fine Day

Oli kyllä aika käsittämättömän hyvät torstaikekkerit. Tällaista ei oo ollut pitkään aikaan.. :)

All Time Top Ten

By DJNo Comments

Paikallinen musiikkikirjasto (jossa on muuten aivan älyttömän hyvät kokoelmat) otti minuun yhteyttä ja pyysi listaamaan kaikkien aikojen TOP-10 albumit täydentääkseen myös omaa kokoelmaansa. Intouduin tekemään listan minulle tärkeiden ja minuun eniten vaikuttaneiden pitkäsoittojen pohjalta – listattu kokonaisuus kuvaa varsin hyvin musiikillista kaarta, jonka olen käynyt läpi vuosien varrella.

Kaikkien aikojen TOP-10 -vaikuttaja-albumit

01. Sven Väth – The Harlequin, The Robot and The Ballet-Dancer (Eye-Q – 1994)
Ballet-sarja lienee yksi kaikkien aikojen onnistuneimpia trance-tuotoksia sanan alkuperäisessä merkityksessä. Levylle on kerätty tuon ajan soundimaailma aina ambientista ajavampiin raitoihin.

02. Way Out West – Intensify (Distinct’ive Breaks Records – 2001)
Intensify on harvoja 2000-luvulla ilmestyneitä trance/progressive-pitkäsoittoja, johon ei juuri heikkoja hetkiä mahdu. Jokainen raita ansaitsisi singlejulkaisun – ja niinhän yllättävän monelle onkin käynyt. Stealthista ja Mindcircuksesta julkaistut remiksit eivät kuitenkaan koskaan saavuttaneet alkuperäisen luomaa fiilistä.

03. Underworld – The Second Toughest Of The Infants (Junior Boy’s Own – 1996)
Juanita, Pearls Girl, Rowla… Vinyylijulkaisulta jäi puuttumaan Born Slippy, joka nosti Underworldin suuren yleisön tietoisuuteen. Täydellinen kokonaisuus raitoja downtemposta teknoon.

04. The Future Sound Of London – Dead Cities & Lifeforms (Virgin – 1994 & 1996)
Ostin aikoinaan Dead Citiesin ennen Lifeformsia. Molempien levyjen synkät, synteettiset, futuristiset mutta silti luonnonläheiset soundimaailmat nostavat levyt omassa listassani pitkälle Aphex Twinin Selected Ambient Worksin yläpuolelle.

05. The Prodigy – Experience & Music For The Jilted Generation (XL – 1992 & 1994)
Onko Prodigy tehnyt näiden jälkeen lähellekään yhtä hyvää albumia? Itselläni ensimmäiset ravet, varastobileet ja koko musiikin aikakausi kietoutuu hyvin vahvasti juuri näiden albumien ympärille.

06. Aphex Twin – I Care Because You Do (WARP – 1995)
Muistan nähneeni tämän levyn vuonna ’95 joissakin kotibileissä ja kuunneltuani hauskan kannen vuoksi pari minuuttia Alberto Balsam -raitaa, päätin ostaa itselleni saman levyn. Sama CD soi edelleenkin usein – oman aikakautensa kuvia, mutta silti musiikkia, joka ei juuri iästään kärsi.

07. Underworld – Dubnobasswithmyheadman (Junior Boy’s Own – 1996)
Underworldin ensimmäinen pitkäsoitto. Dark&Longia ja Cowgirlia on remiksattu menneiden kahden vuoden aikana kyllästymiseen asti ja albumin kaksi viimeistä raitaa ovat edelleenkin omia downtempo-suosikkejani. Kuolematonta soundia.

08. Cygnus X – Hypermetrical (Eye-Q – 1995)
Ei se iänikuinen Orange Theme vaan Kinderlied, Turn Around ja Indakasa. Tämä albumi on trancea parhaimmillaan, juuri sitä mitä se vuonna ’95 oli ja mitä sen yhä pitäisi olla.

09. Sasha – Involver (Global Underground – 2004)
Sashan tuotantoa olisi tähän listaan voinut valita enemmänkin. Valitsin kuitenkin näistä uusimman, joka tuskin jättää Airdrawndaggerin sivussa epäilystäkään Sashan tuottajantaidoista. Northern Exposure 1:n ohella Involver taivuttelee artistialbumin ja mixCD:n rajoja ja luo upean kokonaisuuden, johon jaksaa uppoutua kerta toisensa jälkeen. Kolmesta ensimmäisestä raidasta ei saa tarpeekseen.

10. Zero 7 – Simple Things (Ultimate Dilemma – 2001)
Trip Hoppia, downtempoa ja jazzia omintakeisella tavalla kauniisiin vokaaleihin yhdistelevä Zero 7 nousi suosikkieni joukkoon hitiksikin haukutulla Destiny-biisillä. Simple Things on albumi, joka on kokonaisuus, otti välistä vain yhden kappaleen tai kuunteli koko albumin kerralla.

+
11. Scooter – …And The Beat Goes On (Club Tools – 1995)
Tämä albumi ansaitsee muutakin kuin vain virnistelyä ja hymistelyä. Rhapsody In E, Raving In Mexico ja Beautiful Vibes ovat oman aikansa ralleja, jotka toimivat yhä tänäänkin. Vaikka Scooter muuttuikin tämän albumin jälkeen huomattavasti kaupallisempaan suuntaan, on tämä pitkäsoitto ainakin omalta osaltani allekirjoitettava.

Del.icio.us

By LinksNo Comments

Drop pyörähti kivasti liikkeelle. Tulevaisuutta ajatellen vierailevat DJt ja ajankohtaiset informaatiot löytyvät NTF:n aiheelle omistetusta topicista eli täältä.

Ryhdyin tänään käyttämään kenties parasta linkitysjärjestelmää, mitä netistä voi löytää. Ajattelin ensiksi vain huvikseni testata del.icio.us -saitin toimintaa, mutta jäin sitten koukkuun selailemaan muiden linkkivinkkejä, eri kategorioita ja muuta.
Omat linkkini päivittyvät vastaisuudessa osoitteeseen http://del.icio.us/Orion, joten sinne vain selaamaan.

Prismassa myyvät pois jotain halpislevyjä kahdella eurolla. Itse nappasin mukaan ihan perushyvän 2-Step-kokoelman ja Brian Enoa ja muuta sisältävän, vähän popahtavan pianovoittoisen ambient-kokoelman. Hot! Tip! Musaa halvalla. Hae omasi.

Drop starttaa.

By UncategorizedNo Comments

Keväästä asti jatkuneen kädenväännön jälkeen saimme viimein Rovaniemen kahvilakulttuurityhjiöön aikaan hieman eloa. Ravintola Tason kaatumisen jälkeen alta menivät yhdet parhaista etko- ja chilliklubeista mitä Rovaniemellä on ollut ja tilalle yrittäneet projektit eivät oikein ottaneet tulta alleen. Nyt voin rehellisesti olla kuitenkin tyytyväinen kokonaisuuteen, joka on saatu aikaan. Lähtökohtaisesti kyseessä on sellainen tapahtumasarja ja klubi, jossa itse ainakin viihtyisin.

Drop alkaa ZoomItissa 15.09.2004. Kolme paikallista DJitä sekä vierailijat tarjoilevat kahdesti viikossa – keskiviikkoisin ja perjantaisin – musiikkia hiphopista acid jazziin, housesta broken beattiin, discosta funkkiin. Paikalle tuodaan iltoja varten lisä-äänentoistoa sekä myöhemmässä vaiheessa myös visuaaleja.

Niinjoo, jos kiinnostaa tulla pyörittämään levyjä, allekirjoittaneeseen sopii ottaa yhteyttä. Mixtapen lähettämällä pääsee jo pitkälle :)

Lue NTFn ilmoitus aiheesta.

Tervetuloa :)

Ignition at Elohuvi, Jyväskylä

By GigsNo Comments

Jarno ja kumppanit olivat kyllä laittaneet erinomaiset keskiviikkokekkerit pystyyn Jyväskylän Elohuviin. Mestoilla oli noin 650 ihmistä ja yllättävän paljon rankemmalle soundille vihkiytynyttä porukkaa. Oli ilo soittaa hieman vanhasoundipainotteisempi setti, vaikka harmiksi DJ-kopin monitorit suolsivat pelkkää puuroa ulos ja alkusetin aikana toisesta levarista katosi vasen kanava. Loppua kohti homma kuitenkin kasaantui takaisin raiteilleen ja vaikka en juuri pelkillä luureilla miksaamista kannatakaan, niin siihenkin täytyi nöyrtyä :)
Tässä vielä iltaman tracklistaus, kiitos järjestäjille ja Jyväskylän yleisölle, joka kyllä harvemmin on pettänyt odotuksia :)

Orion visits the roots @ Ignition, Elohuvi, Jkl
01.09.2004, 01:00-02:15

01. 3 Phase – Der Klang Der Familie
02. Umek – Benozal
03. Sperminator – No Women Allowed
04. Drax – Amphetamine
05. Misjah & Groovehead – Keep Your Love
06. Man With No Name – Floor-Essence
07. Sensorica – Few Days Away
08. L. Immersion and Rowland the Bastard – Even If Now…
09. Immersion vs Chris Liberator – Unintelligent
10. The Mad Gay Mafia – The Judas
11. Mishka´s Mad Gay Mafia – Pioneers Of The Underground
12. Trip Hazard – UCantSeeIt
13. DJ Paola – Code 1000
14. It´s A Strange Room – Dark
15. Paragliders – Paraglide
16. Digital Manouvers – Temporal Rift

Time Tunnel 11, Oulu

By GigsNo Comments

Tähän iltaan ei kyllä juuri heikkoja lenkkejä mahtunut. Vaikka väkeä oli edellisvuoteen verrattuna vähemmän, niin itseä ei kyllä päässyt häiritsemään – viime vuonna pääsalin tungos, poislähteneiden asiakkaiden määrä Don Johnson Big Bandin setin jälkeen ja portaisiin jämähtänyt ihmismäärä oli vaihtunut juuri sopivaan määrään porukkaa niin tanssilattialla kuin muissakin tiloissa. Mahtui tanssimaan ja nauttimaan ja tuolla väkimäärällä sai aikaan kyllä huikeita fiiliksiä joka areenalla.

San Mejor veti tanssilattialle heti alussa ja BeatZ-klubi toimi kuten viimekin vuonna – täysillä alusta lähtien :) Herralle isot propsit onnistuneen housesetin pyöräyttämisestä heti alkuun hyvällä tekniikalla, maulla ja lavashowlla höystettynä.

Kaasin breiksut pääsalissa toimivat erinomaisesti – reilusta kaksituntisesta kun löytyisi vielä tracklist, harmittavan monta raitaa meni kuitenkin ohi. Alkuun tuntui, että mies pisteli suoralta kädeltä varsin tiukkaa soundia, mutta Funk d’Voidin linjausta ajatellen meininki oli kyllä mainiota lämmittelyä :) Erinomainen Main Room Host.

Giant Robot oli hienoa kuunneltavaa. Ei mikään yllätys millainen kasa ammattilaisia siellä lavalla hääri. Musiikillisesti ei mikään mun pala kakkua, mutta hieno kokemus. Tässä taas jälleen yksi todiste siitä, miksi Time Tunnel pitää hallussaan Pohjois-Suomen ykköstapahtuman titteliä – tapahtumassa törmää aina erittäin laadukkaisiin artisteihin ja live-akteihin, joita ei lähtisi katsomaan yksittäisinä keikkoina mihinkään, mutta niitä voi fiilistellä hyvällä mielellä aina sen tarjonnan ohella, mikä itseä miellyttää eniten. Laajentaa hieman omaa musamakuakin :)

Roo Rekvenssi veti illan hikipisteet himaan. Todella hienoja hetkiä, kuten porukka olikin jo ehtinyt NTFään kommentoida – ja sopivasti kieli poskessa :) Vähän sapiskaa huonosta miksauksesta – foni tuli välistä hiljaisella ja rumpalikin jäi välistä hieman turhan taka-alalle. Toisaalta olin itse bändin ja PAn välissä, joten en mitenkään otollisimmalla paikalla arvostelemaan – ja isommassa tilassa juttu varmasti pääsisi paremmin oikeuksiinsa (wink, wink) ;)

Funk d’Void oli positiivinen yllätys – mies veivasi teknoa laajalta skaalalta ja erinomaisella tekniikalla. Final Stratchin tekniikka petti välistä, mutta eipä juuri menoa haitannut. En normaalisti kannata suuresti näitä tämäntyyppisiä keksintöjä, mutta mikäli herra pyöritteli omaa tuotantoa niin paljon kuin voisi olettaa, niin mielummin näin kuin CDltä :) Kalevan haastattelussa mainitsemat kitaravetoiset raidat olivat kyllä aivan hävyttömän hyviä – ja joo, trainspottasiko joku mikä ihme se Popcorn-revitys oli?

Järjestelyt sujuivat Time Tunnelin tapaan erinomaisesti. Plussaa pienistä naposteltavista ja selkeistä aikatauluista. Hienoa myös, että DJt oli siirretty tänä vuonna pääsalissa lavalle soittamaan. Miinukset menevät Foxian vesihinnoittelulle. 1,70? tuopista vettä oli aika hurjaa, mutta tämä ei liene TT:n promoottoriporukan neuvoteltavissa oleva juttu.

Suuri kiitos kuitenkin HANDin suuntaan odotukset täyttäneistä kekkereistä, itselläni oli erittäin onnistunut ilta :)

Muita blogeja

By Blogs & PodcastsNo Comments

Kannattaa kiinnittää huomiota myös näihin blogeihin (omani lisäksi ;) :

Rovaniemi/Pohjois-Suomi:
Outoa Taigaa
Jaska Järvilehto
Sarudoshi
Life In Pictures
Tuuba
TommiPommi

Musiikki:
Cascadeus
Putsch ’79 / Bangkok Impact

Kuten kuvasta näkyy, etenkin nuo elektroniseen musiikkiin liittyvät blogit tuntuvat olevan kortilla – varsinkin kuin viimeisenä listaamani ei ole edes blogi, vaan enemmänkin infosaitti. Mutta kuitenkin.

Lisää sopivia blogilinkkejä saa lähettää, lisään mielelläni listaan.

Pohjois-Suomen teknotapahtumista

By UncategorizedNo Comments

Muutamassa vuodessa Pohjois-Suomen elektronisen musiikin skene on saanut huomattavan määrän potkua. Teini-ikäisille suunnatut tapahtumat on (onneksi?) jätetty taakse ja promoottorit suuntaavat katseensa täysi-ikäisille järjestettyihin tapahtumiin. Tapahtumien laatu on myös nousuut huikeasti ja viime vuosina pohjoiseen onkin tuotu ennennäkemätön määrä DJitä ja artisteja Pohjois-Suomen ja jopa Skandinavian ulkopuolelta.

Aktiivisia organisaattoriryhmiä on tällä hetkellä useita – Oulussa ja Rovaniemellä toimiva Deep Space, Rovaniemen Destination & No:Status -poppoo, Oulun Time Tunnelista ja BeatZ-klubista vastaava H.A.N.D Productions, Raahen :Kaktus-promoottorit, vasta kokoelmalevyn julkaissut Ylivieska.org, sekä vielä QStock-festareiden kanssa yhteistyötä tehnyt Happi ja SunBlockia järjestävä De3p Oulussa.

Käsittämätön määrä, kun ajattelee kuinka paljon pienempi potentiaalinen kävijämäärä täältä loppujen lopuksi löytyy esimerkiksi Etelä-Suomeen verrattuna. Silti jokainen promoottorijoukko on kuitenkin löytänyt asiakkaansa ja kannattajansa. Yhä enemmän voitaisiin kuitenkin peräänkuuluttaa kaupunkien ja promoottoriporukoiden välistä yhteistyötä, joka edesauttaisi entisestään musiikkikulttuurin kasvattamista täällä pohjoisessa.

Olen ollut hieman huolissani viime aikoina näkyvissä olleesta tilanteesta, jossa hyviä DJitä on tuotu pohjoiseen jopa liian usein. Maan ykkösnimet ovat kärsineet täällä pohjoisessa jopa hieman inflaatiota – samoilla nimillä, jotka vetävät paikan kuin paikan täyteen etelässä, ei voidakaan enää taata klubi-illan onnistuneisuutta.
Mielestäni tilanne ei kuitenkaan ole täysi hallitsematon – päinvastoin. Tapahtumanjärjestäjiä ei päästetä kulkemaan siitä mistä aita on matalin, eli järjestämään tapahtuma pelkästään artisteihin nojautuen. Niiden oheen klubituotteesta on tehtävä kokonaisuus, joka palvelee asiakasta musiikin ohella myös muilla tavoin. Mitä nämä tavat ovat, jää järjestäjän itsensä harkintaan.
Joka tapauksessa variaatio lineupeissa olisi enemmän kuin paikallaan. Suomesta löytyy kuitenkin ammattimaisia DJitä ja artisteja tällä hetkellä riittämiin – ja edelleenkin hävettävän pieni osa niistä on eksynyt Ouluun tai sen yläpuolella. Jos kerran elektronisen musiikin kulttuuri on tällä hetkellä saavuttanut täällä pohjoisessa pisteen, jossa tapahtumiin saapuu aina tietty määrä ihmisiä, voidaan tiettyä kokeilunhalua soveltaa vähitellen jo lineuppeihinkin.

Pohjois-Suomessa nähdään tänäkin syksynä useita isoja tapahtumia:
Ensi viikolla Oulun Foxiassa Time Tunnel jo yhdennentoista kerran. Mukana Funk D’Void, Giant Robot ja kasa suomalaisia – ja mikä tärkeää – pohjois-suomalaisia DJitä. Tapahtuma on tänäkin vuonna ehdottomasti koettavien listalla, en jättäisi väliin mistään hinnasta. HANDin poikien vilpittömän hyväntuulinen tapa tehdä äärimmäisen korkealaatuisia elektronisen musiikin tapahtumia vuodesta toiseen on hatunnoston arvoinen juttu.
Syyskuun puolella Deep Space tuo Ouluun Yves De Ruyterin, lokakuussa Rovaniemellä Jack toista kertaa Lil’ Tonyn ensimmäisen Rovaniemen visiitin kera ja marraskuussa kolmen areenan megakekkerit Oulun Edenissä ensimmäistä kertaa sitten takavuosien.

Musiikin puolesta erittäin mielenkiintoinen syksy odotettavissa.

Ainiin, tietoa tapahtumista ja Pohjois-Suomen klubikulttuurista tarjoaa NTF.

New mix online

By DJNo Comments

Orion – Nights At The Mediterranean

Nights at the mediaterranean grows from melodic progressive trance to paint gloomy pictures with more oldskool trance tracks. More or less rare Marcus Schulz remix of George Hales’ Autumn Falls is insanely beautiful, not to mention the build-up of Pinkbox Special’s track Simple. The old Jackpot & Bonzai -tracks are there to remind you of the good old times(tm) ;)

Then, after a short hello from my favourite techno producers – Joey Beltram & DJ Misjah – Nights At The Mediaterranean gains more drive and power from psy-trance-elements (MWNN remix out of Perfecto’s classic track and Sensorica’s huge build-up) and ends to a superb fresh track from Peak Twins.

In my previous mix I didn’t introduce Avanto, a duo from Tampere, Finland. The boys have gained loads of success with their Flute-track and it’s more than an honor to include Orkidea’s remix finally to this mix.

If you read this far, please leave some words behind – empty your head to the Comment-field…

Tracklist
01. Pob – Boiler (Humate Remix) [Platipus] 02. George Hales – Autumn Falls (Marcus Schulz vs Alucard remix) [White] 03. Flash Brothers – Amen (Original mix) [Oxyd] 04. Pinkbox Special – Simple [Electronic Elements] 05. React 2 Rhythm – Intoxication (John Digweed & Nick Muir’s Bedrock remix) [Jackpot] 06. Danger – Phase III (original mix) [Bonzai] 07. Ayla – Ayla [Intercord Tonträger GmBh] 08. DJ Misjah – Far 4.5. [X-Trax] 09. Joey Beltram – Beyonder [Tresor] 10. Avanto – Flute (Orkidea remix) [CDr] 11. Virus – Sun (Man With No Name remix) [Perfecto] 12. Sensorica – Few Days Away (original mix) [Kompressed] 13. Peak Twins – The One (edit) [CDr]

Download 192kbps mp3 (110mB) from:
http://www.iki.fi/juska/mixes/orionmedi.mp3

Neljä vanhaa miksausta online

By DJNo Comments

Neljä vanhaa miksausta väliaikaisesti online.

Orion – Rovaniemi Rokk City (hard-nrg, hard trance)
Orion – No:Status #2 – Ensilumi (trance)
Orion – No:Status #3 – Sininen (proge, trance)
Orion – No:Status #4 – Talvipäivänseisaus (chill-out)

Pahoittelen Rokk Cityn huonoa äänenlaatua, mutta toisaalta – onhan miksauskin on varsin vanha :)
Mukavia kuunteluhetkiä, palautetta saa jättää.

-edit-
Tracklistit saatavilla täältä: http://www.iki.fi/juska/mix.php