Paikallinen musiikkikirjasto (jossa on muuten aivan älyttömän hyvät kokoelmat) otti minuun yhteyttä ja pyysi listaamaan kaikkien aikojen TOP-10 albumit täydentääkseen myös omaa kokoelmaansa. Intouduin tekemään listan minulle tärkeiden ja minuun eniten vaikuttaneiden pitkäsoittojen pohjalta – listattu kokonaisuus kuvaa varsin hyvin musiikillista kaarta, jonka olen käynyt läpi vuosien varrella.
Kaikkien aikojen TOP-10 -vaikuttaja-albumit
01. Sven Väth – The Harlequin, The Robot and The Ballet-Dancer (Eye-Q – 1994)
Ballet-sarja lienee yksi kaikkien aikojen onnistuneimpia trance-tuotoksia sanan alkuperäisessä merkityksessä. Levylle on kerätty tuon ajan soundimaailma aina ambientista ajavampiin raitoihin.
02. Way Out West – Intensify (Distinct’ive Breaks Records – 2001)
Intensify on harvoja 2000-luvulla ilmestyneitä trance/progressive-pitkäsoittoja, johon ei juuri heikkoja hetkiä mahdu. Jokainen raita ansaitsisi singlejulkaisun – ja niinhän yllättävän monelle onkin käynyt. Stealthista ja Mindcircuksesta julkaistut remiksit eivät kuitenkaan koskaan saavuttaneet alkuperäisen luomaa fiilistä.
03. Underworld – The Second Toughest Of The Infants (Junior Boy’s Own – 1996)
Juanita, Pearls Girl, Rowla… Vinyylijulkaisulta jäi puuttumaan Born Slippy, joka nosti Underworldin suuren yleisön tietoisuuteen. Täydellinen kokonaisuus raitoja downtemposta teknoon.
04. The Future Sound Of London – Dead Cities & Lifeforms (Virgin – 1994 & 1996)
Ostin aikoinaan Dead Citiesin ennen Lifeformsia. Molempien levyjen synkät, synteettiset, futuristiset mutta silti luonnonläheiset soundimaailmat nostavat levyt omassa listassani pitkälle Aphex Twinin Selected Ambient Worksin yläpuolelle.
05. The Prodigy – Experience & Music For The Jilted Generation (XL – 1992 & 1994)
Onko Prodigy tehnyt näiden jälkeen lähellekään yhtä hyvää albumia? Itselläni ensimmäiset ravet, varastobileet ja koko musiikin aikakausi kietoutuu hyvin vahvasti juuri näiden albumien ympärille.
06. Aphex Twin – I Care Because You Do (WARP – 1995)
Muistan nähneeni tämän levyn vuonna ’95 joissakin kotibileissä ja kuunneltuani hauskan kannen vuoksi pari minuuttia Alberto Balsam -raitaa, päätin ostaa itselleni saman levyn. Sama CD soi edelleenkin usein – oman aikakautensa kuvia, mutta silti musiikkia, joka ei juuri iästään kärsi.
07. Underworld – Dubnobasswithmyheadman (Junior Boy’s Own – 1996)
Underworldin ensimmäinen pitkäsoitto. Dark&Longia ja Cowgirlia on remiksattu menneiden kahden vuoden aikana kyllästymiseen asti ja albumin kaksi viimeistä raitaa ovat edelleenkin omia downtempo-suosikkejani. Kuolematonta soundia.
08. Cygnus X – Hypermetrical (Eye-Q – 1995)
Ei se iänikuinen Orange Theme vaan Kinderlied, Turn Around ja Indakasa. Tämä albumi on trancea parhaimmillaan, juuri sitä mitä se vuonna ’95 oli ja mitä sen yhä pitäisi olla.
09. Sasha – Involver (Global Underground – 2004)
Sashan tuotantoa olisi tähän listaan voinut valita enemmänkin. Valitsin kuitenkin näistä uusimman, joka tuskin jättää Airdrawndaggerin sivussa epäilystäkään Sashan tuottajantaidoista. Northern Exposure 1:n ohella Involver taivuttelee artistialbumin ja mixCD:n rajoja ja luo upean kokonaisuuden, johon jaksaa uppoutua kerta toisensa jälkeen. Kolmesta ensimmäisestä raidasta ei saa tarpeekseen.
10. Zero 7 – Simple Things (Ultimate Dilemma – 2001)
Trip Hoppia, downtempoa ja jazzia omintakeisella tavalla kauniisiin vokaaleihin yhdistelevä Zero 7 nousi suosikkieni joukkoon hitiksikin haukutulla Destiny-biisillä. Simple Things on albumi, joka on kokonaisuus, otti välistä vain yhden kappaleen tai kuunteli koko albumin kerralla.
+
11. Scooter – …And The Beat Goes On (Club Tools – 1995)
Tämä albumi ansaitsee muutakin kuin vain virnistelyä ja hymistelyä. Rhapsody In E, Raving In Mexico ja Beautiful Vibes ovat oman aikansa ralleja, jotka toimivat yhä tänäänkin. Vaikka Scooter muuttuikin tämän albumin jälkeen huomattavasti kaupallisempaan suuntaan, on tämä pitkäsoitto ainakin omalta osaltani allekirjoitettava.